O cestu na Tchaj-wan má zájem přes padesát firem, řekl Vystrčil. Pojede i Kuberová

ČTK ČTK
23. 6. 2020 14:27
Přes 50 firem a výzkumných institucí se přihlásilo o cestu na Tchaj-wan, kterou na přelomu srpna a září plánuje předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS). Výběr ze zájemců se uskuteční v červenci, řekl v pondělním rozhovoru s iDnes.cz. Od cesty Vystrčil očekává prohloubení spolupráce ve vědě a výzkumu, technologiích, cirkulární ekonomice nebo odpadovém hospodářství.
Předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS)
Předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS) | Foto: Radek Bartoníček

Výběr podnikatelů a institucí, kteří se cesty zúčastní, nebude mít na starosti přímo Vystrčil. "Jsme domluveni, že to bude organizovat Česko-tchajwanská obchodní komora," řekl. Při současném zájmu by podle něj bylo možné naplnit i více než jedno letadlo, více letounů ale na Tchaj-wan nepoletí.

Vystrčil zároveň ocenil, že přestože mu například premiér Andrej Babiš (ANO) cestu nedoporučil, respektují zástupci kabinetu parlamentní diplomacii a nebrání mu ve využití vládního letadla.

Z nedávné ankety vyplývá, že hlavní zaměstnavatelské svazy a profesní organizace se cesty nezúčastní. Hospodářská komora nebyla pověřena organizací podnikatelského doprovodu, ani zástupci Svazu průmyslu a dopravy ČR předsedu Senátu nedoprovodí. Svaz ale nabídl kanceláři Senátu spolupráci při výběru vhodných firem, které může oslovit k účasti v podnikatelské misi. Svaz obchodu a cestovního ruchu nemá podle svého prezidenta Tomáše Prouzy informace, že by se některý z jeho členů chystal na podnikatelskou misi do Tchaj-wanu.

Vdova po Kuberovi poletí

Cesty by se naopak měla zúčastnit vdova po Vystrčilově předchůdci Jaroslavu Kuberovi (ODS) Věra. Dostala pozvání přímo od tchajwanské strany, jejíž představitelé by Kuberové měli předat vyznamenání pro zesnulého manžela, který cestu na Tchaj-wan původně plánoval.

Vystrčil by se v rámci cesty chtěl setkat s prezidentkou Tchaj-wanu, předsedou Legislativního dvora, s premiérem a některými ministry.

"K cestě mě motivovala nedostatečná reakce Zemana"

Vystrčil také uvedl, že kromě hospodářské spolupráce jej k cestě motivovala nedostatečná reakce premiéra či prezidenta Miloše Zemana na čínský tlak. Čínské velvyslanectví varovalo Kuberu před cestou na Tchaj-wan. Kubera dopis dostal během lednového setkání se Zemanem a předsedou sněmovny Radkem Vondráčkem (ANO) na Hradě. Dokument, na který jako první upozornil deník Aktuálně.cz, prezidentská kancelář podpořila dvěma přípisy. Zhruba o týden později Kubera náhle zemřel na infarkt. Bylo to několik dní poté, co navštívil i čínské velvyslanectví.

Pokud by podobný dopis dostal druhý nejvyšší ústavní činitel například v Německu, vyvolalo by to podle Vystrčila mnohem ostřejší reakci státníků než v Česku. "To by byla určitě nóta, výzva Čínské lidové republice, jestli skutečně si myslí, že tento ambasador je správný, jestli si myslí, že tohle je rovnocenný vztah států, které chtějí mít rovnocenné a partnerské vztahy. Nic takového u nás nenastalo," dodal šéf horní komory.

Čína považuje Tchaj-wan za svou provincii. Peking prosazuje politiku jedné Číny a dlouhodobě se snaží o opětovné připojení ostrova k Číně. Česko, stejně jako celá EU nebo USA, politiku jedné Číny uznává.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy