Praha - Nová autostráda, která do čtyř let protne centrum Prahy, vrátí do bezprostřední blízkosti historického jádra hlavního města těžké nákladní automobily.
Byť pod zemí, pojedou stovky nákladních vozidel okolo Pražského hradu a přes Letenskou pláň, kam nyní mají vjezd zakázán.
Několikakilometrový tunelový komplex Blanka, který jako součást pražského městského okruhu povede od Malovanky přes Letnou až do Tróje, naopak nebudou moci využívat autobusy městské hromadné dopravy.
"Provoz MHD se na městském okruhu nepředpokládá. Bude povolen vjezd nákladních vozidel do hmotnosti 12 tun stejně jako v tunelech Mrázovka a Strahov," potvrdil mluvčí magistrátu Jiří Wolf.
Až tři tisíce náklaďáků
Podle magistrátních dokumentů, které má redakce Aktuálně.cz k dispozici, se předpokládá, že by v některých úsecích tunelového komplexu mohlo denně projet bezmála tři tisíce lehkých a těžkých nákladních vozidel.
Automobilové zplodiny pak budou stoupat průduchy na povrch, čímž se v trase nové autostrády zvýší koncentrace oxidu dusičitého, drobného prachu či benzenu. A to přinese i vyšší zdravotní riziko pro obyvatele Prahy, kde už nyní kvůli husté automobilové dopravě je jedno z nejšpinavějších ovzduší v zemi.
"Pro všechny modelované a hodnocené škodliviny platí, že vypočtené příspěvky k imisní situaci dané provozem hodnoceného úseku městského okruhu znamenají mírné zvýšení zdravotních rizik," uvádí se ve stanovisku magistrátního odboru životního prostředí, které má Aktuálně.cz k dispozici.
Speciální pruh pro autobusy a taxíky
Pražské zastupitelce Petře Kolínské se těžké automobily v centru města vůbec nelíbí, a to nejen kvůli znečišťování ovzduší. "Myslím, že i z hlediska bezpečnosti to není úplně normální," řekla Aktuálně.cz Kolínská.
Pokud do tunelů Blanka skutečně nebudou moci kvůli bezpečnosti cestujících a plynulosti MHD jezdit městské autobusy, chce Kolínská prosadit, aby na povrchu, nad tunelem, měly autobusy vyhrazený speciální pruh. S nimi by tam mohly jezdit ještě taxíky. Tak to funguje například v Berlíně nebo v Madridu.
"V Berlíně mohou takový pruh využívat i auta, kde jedou minimálně dva lidé, ale to si mohou dovolit v Německu, tady by to asi mnozí řidiči nedodržovali," poznamenala Kolínská.