Ruzyně - Plánovaná stavba nové přistávací dráhy v pražské Ruzyni, která má výrazně zvýšit kapacitu letiště, dostala zatím nejsilnějšího protivníka - vlivného politika Davida Ratha.
Poslanec Rath se proti chystané ranveji postavil nejprve jako středočeský hejtman a teď i jako kandidát v komunálních volbách ve středočeské Hostivici, kde žije a je i zastupitelem.
Středočeský kraj už vyjádřil své negativní stanovisko k nové dráze při posuzování jejího ekologického vlivu na okolí. Rathova sociální demokracie v Hostivici, která leží na dohled od Ruzyně, teď ve svém předvolebním programu slibuje "blokádu výstavby nové paralelní přistávací dráhy".
Ranvej jako předvolební téma
Hostivická ČSSD není jediným uskupením, které se před říjnovými volbami postavilo proti ranveji. S její stavbou nesouhlasí například ani hostivická organizace Strany zelených nebo Sdružení občanů Suchdola z druhé strany plánované dráhy.
"Myslím, že u nás to budou mít v programu nějakým způsobem všechny kandidující strany," řekl Aktuálně.cz suchdolský starosta Petr Hejl, který obhajuje zastupitelské křeslo právě ve Sdružení občanů Suchdola.
Suchdol patří v boji proti nové ranveji k nejaktivnějším a už se mu dokonce podařilo dvakrát vyhrát v dílčím sporu o podobu pražského územního plánu u soudu. Přistávací dráha, respektive hlučná letadla by tuto čtvrť na severozápadním okraji hlavního města výrazně poznamenala.
Rath: Také si vezmeme právníka
Využít služeb právníka při blokování stavby přistávací dráhy je v krajním případě připraven i hejtman David Rath.
"Pokud to dojde třeba až ke stavebnímu řízení a budu ještě na kraji, jistě si vezmeme právníka, aby to řízení minimálně protahoval," řekl Aktuálně.cz Rath, který je připraven použít všech zákonných prostředků k tomu, aby se v Ruzyni nezačalo stavět.
Jedním z důvodů, proč Rath s novou dráhou nesouhlasí, je ten, že by ranvej výrazně omezila na 10 tisíc obyvatel Hostivice. Hejtman zároveň tvrdí, že Ruzyň novou dráhu zatím stejně nepotřebuje, protože se ještě zdaleka nenaplnila současná kapacita.
"Možná za třicet, padesát let bude nová ranvej zapotřebí," poznamenal Rath. Dodal, že si stát v současné ekonomické situaci ani nebude moct dovolit zaplatit osm, devět miliard korun na novou ranvej.
Vláda: Ruzyň podpoříme
Současná koaliční vláda se o dalším rozvoji ruzyňského letiště zmiňuje jen velmi obecně.
"V oblasti letecké dopravy bude vláda podporovat rozvoj letiště Praha jako středoevropské letecké křižovatky," uvádí se v programovém prohlášení vládního kabinetu.
Vedení Letiště Praha dlouhodobě tvrdí, že bez nové přistávací dráhy se Ruzyně neobejde. Už dnes se stává, že letadla musí na odlet nebo přistání čekat. Kromě toho větší provoz na letišti podle manažerů umožní další rozvoj cestovního průmyslu v Česku a vytvoří do roku 2020 na 17 tisíc nových pracovních míst.
Zahájení stavby nové ranveje se ovšem neustále odkládá. Aby mohla příprava pokračovat, musí nejprve ministerstvo životního prostředí ukončit posuzování vlivu nové dráhy na své okolí.