Nová čísla z radaru na opravované D1: Rychleji jel každý pátý řidič

Petr Koděra Petr Koděra
21. 9. 2015 21:00
Ředitelství silnic a dálnic od srpna testuje mobilní radary na dálnici D1 a sbírá statistiky na rizikových opravovaných úsecích. U Brna jen čtyři z pěti řidičů zpomalí až na předepsanou stokilometrovou rychlost. Přes jedno procento změřených řidičů pak navzdory chytrému radaru s telematickou tabulí, která mu ukáže rychlost i registrační značku jeho auta, pokračuje v jízdě rychlostí přes 130 km/h. Během jednoho týdne jely takto rychle více než dva tisíce řidičů. Celkem změří za týden zhruba 170 tisíc aut.
Foto: Centrum dopravního výzkumu

Praha - Každý pátý řidič jede na opravované dálnici D1 před Brnem rychleji než povolenou stovkou. A nezpomalí na ni, ani když na něj bliká z telematické tabule jasné varování: zpomal, jedeš příliš rychle. Radar navíc pozná i konkrétní auto a rozsvítí na řidiče jeho registrační značku.

Většina řidičů se ale chová slušně, jak vyplývá z čerstvých dat pracovníků Ředitelství silnic a dálnic, kteří od léta mobilní radary propojené s informačním vozíkem a telematickou tabulí testují.

Umístili ho napřed na 180. kilometr D1 před Brnem a nově také na 34. kilometr k Ostředku na Benešovsku. Sbírají tak statistiky na rizikových úsecích opravované autostrády a nyní poskytli údaje z jednoho zářijového týdne, během nějž změřili 170 tisíc aut, i online deníku Aktuálně.cz.

Vyčíst z dat například lze, že téměř všichni řidiči na blikající varování zareagují. Kdo jede příliš pomalu, zrychlí. A ti rychlejší dají nohu z plynu. "Právě to je náš záměr. Zvýšit bezpečnost provozu, který je ohrožen nejen příliš rychle jedoucími řidiči, ale i těmi, kdo jedou zbytečně pomalu," řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Jenže jen čtyři z pěti aut projedou kolem radaru předepsanou stokilometrovou rychlostí. Přes jedno procento změřených řidičů pak navzdory radaru i dopravnímu omezení na opravované dálnici pokračuje v agresivní jízdě rychlostí přes 130 km/h. Celkem šlo během jednoho týdne o více než dva tisíce řidičů.

"To je skupina neslušných, kteří si zaslouží potrestat," dodal Jan Rýdl.

Letos ještě bez sankcí

Letos se ale ještě pokuty udělovat nebudou, přestože ministerstvo dopravy dostává od ŘSD kompletní data včetně údajů o vozidlech. Jde jen o pilotní projekt, na který rychle jedoucí řidiči nedoplatí. Od jara příštího roku ale silničáři rozmístí na české dálnice desítky takových vozíků s radary a zahájí ostré měření rychlosti.

Právě teď se připravuje výběrové řízení na dodavatele mobilních radarových vozíků s telematickými tabulemi.

"Nyní má radar jen informativní funkci. Data si vyhodnocujeme, abychom získali obrázek o chování řidičů a mohli jsme poté naplánovat další administrativní kroky a rozmístění radarů," řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Systém na zjišťování chování na dálnici funguje takto: jako první stojí detektor, který změří rychlost, aniž by řidič cokoliv tušil. Teprve po sto metrech si pak řidič na dopravní značce přečte, že ho změří radar. To se stane za padesát metrů a po dalších třech stovkách metrů pak řidič svou rychlost i registrační značku auta vidí na velké telematické tabuli umístěné na mobilním vozíku. Za dalších sto padesát metrů pak auto projede před druhým a posledním detektorem, který znovu ukáže rychlost, ovšem teď už jen silničářům pro porovnání.

Foto: ŘSD

Zavalí nás pokuty, bojí se obce

Od příštího roku tak budou pověřené obce, na jejichž území dálnice leží, dostávat ještě víc zásilek se jmény řidičů k potrestání. Starostové se však obávají nárůstu práce pro jejich úředníky, kteří pokuty vyřizují.

"Když přibude deset pokut za měsíc, ještě to nějak zvládneme, když jich ale bude sto, pak už budeme mít problém," řekl nedávno Hospodářským novinám vedoucí odboru dopravy v Benešově Pavel Vohralík. Stejně jsou na tom úřady, které zpracovávají pokuty v Humpolci, Jihlavě nebo ve Velkém Meziříčí.

Kromě mobilních radarů chce ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) měřit rychlost i přes chytré kamery na mýtných bránách.

 

Právě se děje

před 25 minutami

Bouzková s Hradeckou při deblové premiéře titul v Charlestonu nezískaly

Tenistky Marie Bouzková a Lucie Hradecká na prvním společném turnaji na zelené antuce v Charlestonu deblový titul nezískaly. Ve finále český pár podlehl 2:6, 4:6 nejvýše nasazené americko-nizozemské dvojici Nicole Melicharová, Demi Schuursová.

Dvaadvacetileté Bouzkové nevyšel útok na první titul v kariéře, o třináct let starší Hradecká už ve čtyřhře vyhrála 24 turnajů WTA Tour včetně dvou grandslamů.

Ve finále dvouhry se utkají o svou premiérovou trofej Danka Koviničová z Černé Hory a Ruska Veronika Kuděrmětovová.

Tenisový turnaj žen v Charlestonu (antuka, dotace 565.530 dolarů):

Čtyřhra - finále: Melicharová, Schuursová (1-USA/Niz.) - Hradecká, Bouzková (ČR) 6:2, 6:4.

Tenisový turnaj mužů v Monte Carlu (antuka, 2,460.585 eur):

Dvouhra - 1. kolo: Goffin (11-Belg.) - Čilič (Chorv.) 6:4, 3:6, 6:0, Thompson (Austr.) - Paire (Fr.) 6:4, 6:7 (3:7), 7:6 (7:5).

Tenisový turnaj mužů v Marbelle (antuka, dotace 408.800 eur):

Dvouhra - finále: Carreňo (1-Šp.) - Munar (Šp.) 6:1, 2:6, 6:4.

Čtyřhra - finále: Behar, Escobar (Urug./Ekv.) - Brkič, Čačič (Bosna/Srb.) 6:2, 6:4.

Tenisový turnaj mužů v Cagliari (antuka, dotace 408.800 eur):

Dvouhra - finále: Sonego (3-It.) - Djere (Srb.) 2:6, 7:6 (7:5), 6:4.

Aktualizováno před 30 minutami

V pražské Černokostelecké ulici hořel byt, 11 lidí je zraněných. Na místo letěl záchranářský vrtulník

Při požáru bytu v domě v pražské Černokostelecké ulici bylo v neděli zraněno 11 lidí, nejméně dva z nich jsou ve vážném stavu, na místo letěl vrtulník. Na twitteru o tom informovala mluvčí záchranářů Jana Poštová. Podle mluvčího hasičů Martina Kavky hořelo v jedné místnosti v bytě ve třetím patře. Požár hasiči dostali rychle pod kontrolu, nyní už byt odvětrávají, řekl mluvčí.

První informace hovořily o osmi zraněných. Později mluvčí upřesnila, že jich je 11. "Minimálně dvě z toho jsou ve vážném zdravotním stavu. Jednoho z nich nyní záchranáři uvedli do umělého spánku a zajišťují dýchací cesty. Na místo byl vyslán také záchranářský vrtulník," uvedla. Záchranáři aktivovali traumatologický plán, který se vyhlašuje při mimořádných událostech s větším počtem postižených kvůli koordinaci záchranných prací. Na místě je také speciální vůz Atego pro mimořádné situace.

Hasiči měli událost hlášenou v 17:15, na místo vyslali tři profesionální a jednu dobrovolnou jednotku. "Pět minut po příjezdu jsme měli požár pod kontrolou a za dalších deset minut bylo uhašeno," řekl Kavka. Nyní budou hasiči zjišťovat příčiny, podle mluvčího připadá v úvahu technická závada či nedbalost.

Zdroj: ČTK
Další zprávy