Největšími škůdci jsou auta a letadla

Pavel Baroch
19. 3. 2007 0:00
Praha - Po Evropě jezdí příliš mnoho aut a létá příliš mnoho letadel. Právě doprava je v EU hlavním problémem při omezování skleníkových plynů.
Nejškodlivější druh dopravy? Letadla
Nejškodlivější druh dopravy? Letadla | Foto: Ondřej Besperát

Vyplývá to z nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí, kterou v Česku zveřejnila Společnost pro trvale udržitelný rozvoj.

Dokument konstatuje, že zatímco mezi roky 1999 a 2004 se snížily emise skleníkových plynů z energetiky, průmyslu či zemědělství, množství oxidu uhličitého z dopravy se naopak zvýšilo v průměru o 25 procent.

Evropská ekologická agentura varuje, že právě doprava je hlavní překážkou k tomu, aby EU splnila svůj závazek z japonského Kjóta a snížila emise skleníkových plynů o osm procent oproti roku 1990.

Pětkrát větší znečištění než lokomotiva

Obletět Prahu je otázkou velmi krátkého okamžiku.
Obletět Prahu je otázkou velmi krátkého okamžiku. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Velký vliv na tom má nebývalý rozvoj energeticky náročné letecké dopravy, která od roku 1990 narostla o plných 96 procent. Ze všech hlavních druhů dopravy mají právě letadla - v přepočtu na jednoho pasažéra a vzdálenost - největší spotřebu paliva, takže způsobují největší znečištění.

Francouzský ústav pro životní prostředí před několika lety uvedl, že čtyřčlenná rodina, která si vybere letadlo pro dopravu z Paříže do Nice (asi 900 kilometrů), přispívá k oteplování podnebí pětkrát víc než naftová lokomotiva a dvakrát víc než automobil.

"Efektivnost leteckých motorů sice stoupá, takže relativní znečištění klesá. Ale tento trend je vynulován, a dokonce překonán růstem letecké dopravy," uvedly české nevládní organizace Zelený kruh a Hnutí Duha ve své nedávno zveřejněné studii o vlivu dopravy na životní prostředí.

Emise z letadel narostly o 86 procent

Podle zprávy Evropské agentury pro životní prostředí způsobuje doprava ve starých patnácti členských zemích Evropské unie více než pětinu emisí skleníkových plynů, přesně 21 procent.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Dominantní jsou zatím vozidla, která se v "patnátce" podílejí na veškerých emisích z dopravy z 93 procent. Nejrychleji se ovšem zvyšují emise z letadel - od roku 1990 jich přibylo o 86 procent.

"Od roku 1990 do roku 2004 se množství emisí skleníkových plynů způsobených dopravou nejvíce zvýšilo v Irsku (o 140 procent) a v Lucembursku (o 156 procent)," konstatuje evropská zpráva.

Česko je zatím pod evropským průměrem

Také v Česku od roku 1990 neustále přibývá skleníkových plynů, které do ovzduší vypouštějí auta a letadla. Jejich podíl na celkových emisí je ale zatím zhruba poloviční oproti průměru celé Evropské unie.

Podle posledních údajů ministerstva životního prostředí pochází z dopravy asi dvanáct procent z celkového množství skleníkových plynů. V následujících letech ovšem toto číslo nepochybně poroste.

Na rozdíl od starých členských zemí nebude mít Česko problém splnit cíle Kjótského protokolu, a to především díky propadu průmyslové výroby z počátku 90. let.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Smrt pro stovky tisíc lidí

Kromě skleníkového oxidu uhličitého vypouštějí automobily další škodliviny, například jemné částice prachu, které pronikají hluboko do dýchacícho ústrojí a mohou se na ně vázat další nebezpečné látky včetně rakovinotvorných.

Podle Evropské agentury pro životní prostředí přitom každý čtvrtý obyvatel EU žije v blízkosti silnice, po které ročně projede více než tři miliony vozidel.

Sdružení Děti Země společně se Společností pro trvale udržitelný rozvoj nedávno uvedly, že kvůli znečištění jemným prachem umírají v Evropské unii stovky tisíc lidí a vznikají ekonomické ztráty v řádech desítek miliard euro.

Nejvíce dotací jde na silniční dopravu

Evropská ekologická agentura zároveň upozornila, že nejvíce dopravních dotací v Evropské unii směřuje do nejméně ekologické silniční dopravy.

"Každoročně se v Evropě na dotace do dopravy vydá asi 270 až 290 miliard eur, přičemž skoro polovina této sumy připadá na dopravu silniční, která patří k nejméně příznivým pro životní prostředí," konstatoval Miroslav Šuta ze Sdružení pro trvale udržitelný rozvoj.

Kromě exhalací je dalším problémem nadměrný hluk z dopravy, který jen v Česku obtěžuje desítky tisíc lidí. Kvůli narůstajícímu automobilismu se navíc staví nové silnice a dálnice, takže krajina se neustále "zmenšuje".

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Tradiční novoroční oběd naplánovali Zeman s Babišem na 5. ledna

Na tradičním novoročním obědě se prezident Miloš Zeman s premiérem Andrejem Babišem sejdou v neděli 5. ledna. Ještě jednou se setkají do Vánoc. Ve středu spolu na pravidelné večeři ve středočeských Lánech probrali zahraniční politiku včetně prezidentova plánu jet na jaře do Moskvy na oslavy výročí konce druhé světové války.

"Pan prezident mne informoval, že chce navštěvovat kraje a že se chystá na oslavy v květnu do Moskvy, kde má být americký prezident a další prezidenti. Takže jsme nějak koordinovali zahraniční aktivity," uvedl Babiš po zhruba půldruhahodinové schůzce. S prezidentem hovořili také o aktuálních otázkách, jako jsou plány v jaderné energetice či schvalování rozpočtu na příští rok.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Na summitu NATO bude Česko zastupovat Zeman, chce navrhnout změny

Česko bude na summitu NATO v Londýně 3. a 4. prosince zastupovat pouze prezident Miloš Zeman. Premiér Andrej Babiš (ANO) se zúčastní projednávání rozpočtu ve sněmovně, dohodli se na tom při pravidelné večeři na zámku v Lánech. Předseda vlády po jednání novinářům řekl, že na Severoatlantickou alianci má s prezidentem stejný názor, naznačil, že by se její pravidla měla po sedmdesáti letech změnit. Mluvit o tom chce na Evropské radě.

"Je to důležitá aliance, ale je potřeba aby si evropské členské státy víceméně řekly, že možná nastal čas celkově mluvit o té smlouvě, která byla podepsána před sedmdesáti lety," uvedl Babiš.

Zdroj: ČTK
Další zprávy