Největšími škůdci jsou auta a letadla

Pavel Baroch
19. 3. 2007 0:00
Praha - Po Evropě jezdí příliš mnoho aut a létá příliš mnoho letadel. Právě doprava je v EU hlavním problémem při omezování skleníkových plynů.
Nejškodlivější druh dopravy? Letadla
Nejškodlivější druh dopravy? Letadla | Foto: Ondřej Besperát

Vyplývá to z nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí, kterou v Česku zveřejnila Společnost pro trvale udržitelný rozvoj.

Dokument konstatuje, že zatímco mezi roky 1999 a 2004 se snížily emise skleníkových plynů z energetiky, průmyslu či zemědělství, množství oxidu uhličitého z dopravy se naopak zvýšilo v průměru o 25 procent.

Evropská ekologická agentura varuje, že právě doprava je hlavní překážkou k tomu, aby EU splnila svůj závazek z japonského Kjóta a snížila emise skleníkových plynů o osm procent oproti roku 1990.

Pětkrát větší znečištění než lokomotiva

Obletět Prahu je otázkou velmi krátkého okamžiku.
Obletět Prahu je otázkou velmi krátkého okamžiku. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Velký vliv na tom má nebývalý rozvoj energeticky náročné letecké dopravy, která od roku 1990 narostla o plných 96 procent. Ze všech hlavních druhů dopravy mají právě letadla - v přepočtu na jednoho pasažéra a vzdálenost - největší spotřebu paliva, takže způsobují největší znečištění.

Francouzský ústav pro životní prostředí před několika lety uvedl, že čtyřčlenná rodina, která si vybere letadlo pro dopravu z Paříže do Nice (asi 900 kilometrů), přispívá k oteplování podnebí pětkrát víc než naftová lokomotiva a dvakrát víc než automobil.

"Efektivnost leteckých motorů sice stoupá, takže relativní znečištění klesá. Ale tento trend je vynulován, a dokonce překonán růstem letecké dopravy," uvedly české nevládní organizace Zelený kruh a Hnutí Duha ve své nedávno zveřejněné studii o vlivu dopravy na životní prostředí.

Emise z letadel narostly o 86 procent

Podle zprávy Evropské agentury pro životní prostředí způsobuje doprava ve starých patnácti členských zemích Evropské unie více než pětinu emisí skleníkových plynů, přesně 21 procent.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Dominantní jsou zatím vozidla, která se v "patnátce" podílejí na veškerých emisích z dopravy z 93 procent. Nejrychleji se ovšem zvyšují emise z letadel - od roku 1990 jich přibylo o 86 procent.

"Od roku 1990 do roku 2004 se množství emisí skleníkových plynů způsobených dopravou nejvíce zvýšilo v Irsku (o 140 procent) a v Lucembursku (o 156 procent)," konstatuje evropská zpráva.

Česko je zatím pod evropským průměrem

Také v Česku od roku 1990 neustále přibývá skleníkových plynů, které do ovzduší vypouštějí auta a letadla. Jejich podíl na celkových emisí je ale zatím zhruba poloviční oproti průměru celé Evropské unie.

Podle posledních údajů ministerstva životního prostředí pochází z dopravy asi dvanáct procent z celkového množství skleníkových plynů. V následujících letech ovšem toto číslo nepochybně poroste.

Na rozdíl od starých členských zemí nebude mít Česko problém splnit cíle Kjótského protokolu, a to především díky propadu průmyslové výroby z počátku 90. let.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Smrt pro stovky tisíc lidí

Kromě skleníkového oxidu uhličitého vypouštějí automobily další škodliviny, například jemné částice prachu, které pronikají hluboko do dýchacícho ústrojí a mohou se na ně vázat další nebezpečné látky včetně rakovinotvorných.

Podle Evropské agentury pro životní prostředí přitom každý čtvrtý obyvatel EU žije v blízkosti silnice, po které ročně projede více než tři miliony vozidel.

Sdružení Děti Země společně se Společností pro trvale udržitelný rozvoj nedávno uvedly, že kvůli znečištění jemným prachem umírají v Evropské unii stovky tisíc lidí a vznikají ekonomické ztráty v řádech desítek miliard euro.

Nejvíce dotací jde na silniční dopravu

Evropská ekologická agentura zároveň upozornila, že nejvíce dopravních dotací v Evropské unii směřuje do nejméně ekologické silniční dopravy.

"Každoročně se v Evropě na dotace do dopravy vydá asi 270 až 290 miliard eur, přičemž skoro polovina této sumy připadá na dopravu silniční, která patří k nejméně příznivým pro životní prostředí," konstatoval Miroslav Šuta ze Sdružení pro trvale udržitelný rozvoj.

Kromě exhalací je dalším problémem nadměrný hluk z dopravy, který jen v Česku obtěžuje desítky tisíc lidí. Kvůli narůstajícímu automobilismu se navíc staví nové silnice a dálnice, takže krajina se neustále "zmenšuje".

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 5 hodinami

Mimořádný summit Evropské unie se uskuteční v Praze v říjnu, oznámil premiér Petr Fiala po jednání s předsedou Evropské rady Charlesem Michelem

Neformální summit Evropské unie se uskuteční v Praze 6. a 7. října, oznámili dnes český premiér Petr Fiala (ODS) a předseda Evropské rady Charles Michel. Řekli to po setkání v předvečer půlročního českého předsednictví EU. Tématy summitu mají být širší spolupráce Evropské unie s nečlenskými státy, pomoc Ukrajině čelící ruské agresi a její důsledky na růst inflace a cen energií.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 7 hodinami

Změny v polském soudnictví podle Jourové nesplňují očekávání Evropské komise

Dosavadní změny v polském soudnictví, které zrušily kontroverzní disciplinární komoru, nesplňují očekávání Evropské komise. Varšava proto zatím nemůže počítat s penězi z fondu obnovy Evropské unie. Podle agentury AP to ve čtvrtek uvedla místopředsedkyně komise Věra Jourová.

Polský prezident Andrzej Dudna v polovině června podepsal novelu zákona, která zrušila spornou disciplinární komoru, vnímanou kritiky jako nástroj vládnoucí strany Právo a spravedlnost (PiS) k trestání neposlušných soudců. Má ji nahradit nová komora profesní zodpovědnosti, která podle opozice v přijaté podobě neznamená obnovení vlády práva v polské justici.

Místopředsedkyně Evropské komise Jourová uvedla, že dosavadní změny "nesplňují" požadovaná kritéria a že evropské peníze nebudou vyplaceny dříve, než polští soudci získají zákonem stanovené záruky své nezávislosti.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Ženská devatenáctka prohrála na domácím ME i podruhé

České fotbalové reprezentantky do 19 let prohrály na domácím mistrovství Evropy i druhý zápas. Svěřenkyně trenéra Jana Navrátila utrpěly v Opavě debakl 0:5 se Španělskem a před závěrečným duelem ve čtyřčlenné skupině A ztratily naději na postup do semifinále.

V úvodním utkáním na turnaji mladé reprezentanty v pondělí podlehly obhájkyním titulu Francouzkám 0:3. S premiérovým účinkováním na šampionátu devatenáctek se Češky rozloučí v neděli proti Itálii, která dnes překvapivě remizovala s Francií 2:2.

Zatímco v prvním zápase si Navrátilův výběr dokázal vytvořit několik šancí, proti Španělkám byl v ofenzivě prakticky neškodný a po dvou duelech na šampionátu stále čeká na vstřelený gól. Jihoevropanky od úvodu naprosto dominovaly a soupeře přestřílely drtivým poměrem 36:1.

Dvě branky dal vysoký favorit v úvodním dějství, další tři přidal po změně stran. Dvakrát se trefila střídající Moralová. Češky za celý zápas ani jednou nezamířily mezi tyče a nenavázaly na říjnový vzájemný souboj z kvalifikace, v němž se Španělskem po solidním výkonu prohrály 1:3.

"Strašně těžký zápas. Největší problém je, že během čtyř dnů nedokážeme hrát na takové úrovni, na jaké potřebujeme. Hrajeme, na co máme. Španělky hrají excelentně, jsou jinde než my. Obrovská pochvala divákům, kteří tleskali v 90. minutě, když prohráváme 0:5," řekl novinářům Navrátil. "Do zápasu s Itálií dáme úplně všechno, posbíráme poslední síly. Kdybychom dali gól, tak zaplaťpánbůh," dodal.

Šampionát devatenáctek hostí Moravskoslezský kraj. Druhou skupinu tvoří Anglie, Německo, Norsko a Švédsko. Do semifinále postoupí vždy první dva celky ze skupiny, finále se odehraje 9. července.

Česko před pěti lety hostilo mistrovství Evropy hráček do 17 let. Mladé reprezentantky tehdy ve třech zápasech nebodovaly a skončily ve skupině poslední. Turnaj hostily Plzeň, Příbram, Domažlice a Přeštice.

Mistrovství Evropy fotbalistek do 19 let v Česku:

Skupina A:

Česko - Španělsko 0:5 (0:2)

Branky: 69. a 76. Moralová, 23. Elexpuruová, 37. Fiammaová, 47. Pinedová.

Sestava Česka: Fuchsová - Pražienková, Ohlídalová, Jelínková, Huvarová (54. Pavlíčková) - Pouvová (54. Bendová), Jonášová - Ducháčková, Tenkrátová (46. Černá), Střížová (46. Thanhová) - Švíbková (81. Hlouchová). Trenér: Navrátil.

Itálie - Francie 2:2 (1:0).

Tabulka:

1. Španělsko 2 2 0 0 8:1 6
2. Francie 2 1 1 0 5:2 4
3. Itálie 2 0 1 1 3:5 1
4. ČR 2 0 0 2 0:8 0

Skupina B:

Švédsko - Anglie 1:0 (1:0), Norsko - Německo 2:1 (0:1).

Tabulka:

1. Švédsko 2 2 0 0 3:0 6
2. Anglie 2 1 0 1 4:2 3
3. Norsko 2 1 0 1 3:5 3
4. Německo 2 0 0 2 1:4 0
Další zprávy