Praha - Televize je nejoblíbenějším médiem českých dětí. Denně před její obrazovkou průměrně tráví 104 minut, téměř každé druhé dítě má v pokojíku vlastní televizor.
Ukázal to Výzkum životního stylu, který provedla společnost Mediaresearch. Průzkum sledoval mediální chování dětí ve věku od čtyř do čtrnácti let.
Hned po sledování televize děti zařadily sledování videa a DVD, u nichž, pokud si je v určitý den zapnou, stráví průměrně 85 minut.
Děti mající televizi ve svém pokojíku ji sledují o 20 minut déle než jejich vrstevníci, kteří tak snadný přístup k tomuto médiu nemají.
Televize stále zůstává nejdominantnějším médiem, i když obliba internetu hlavně u dětí, které mají v pokoji vlastní počítač, je už s televizí zcela srovnatelná.
K poměrně standardní výbavě dětských pokojíčků patří rádio, které děti poslouchají 39 minut denně. Zájem o ně roste spolu s věkem. Hudbu děti poslouchají zhruba 52 minut denně a její obliba narůstá s věkem ještě strměji než obliba rádia.
Čas strávený s médii
- 1. televize - 104 minut denně
- 2. DVD - 85 minut
- 3. hudba - 52 minut
- 4.,5. knihy - 39 minut
- 4.,5. rádio - 39 minut
- 6. internet - 34 minut
- 7. časopisy - 24 minut
Četbě knih, která skončila na čtvrtém místě, děti denně věnují v průměru 39 minut. Zatímco dívky nad knihou stráví průměrně 45 minut, chlapci jen 36. Přitom ve dvou pětinách dětských pokojíčků je knihovna.
Tři čtvrtiny českých dětí mají přístup na internet, počítačem s připojením na internet je vybavena více než čtvrtina dětských pokojů.
Internet děti považují za zdroj zábavy, komunikace a za hlavní zdroj aktuálních informací i rozšíření znalostí. V průměru stráví prohlížením webu 34 minut denně. Žáci druhého stupně základní školy však tráví na internetu už 56 minut. U dětí, které mají přístup k internetu v dětském pokoji, se pak doba surfování protahuje na 72 minut denně.
Co se týká reklamy, klesá zájem o její sledování s rostoucím věkem dítěte. Zatímco až polovina dětí ve věku od 13 do 14 let uvedla, že sledování reklamy nemá ráda, 56 procent malých diváků ve věku od čtyř do šesti let uvedlo, že se na reklamu v televizi dívá nejraději.
Dotázáno bylo celkem 800 dětí.