Během soboty a neděle se brazilskému a francouzskému námořnictvu podařilo vyzvednout těla celkem 17 obětí havárie letu 447.
Stav ostatků neumožnil u některých obětí okamžité určení pohlaví. Příslušníci pátracích týmů odmítli odpovědět, v jakém stavu těla nalezli. Podle CNN to zdůvodnili ohledy na rodiny zemřelých a dobrý vkus.
Objev těl může podle odborníků přinést zlom ve vyšetřování příčin havárie.
Podle expertů bude možné na základě zkoumání ostatků určit, zda došlo na palubě letadla k explozi. Naopak pokud najdou v plicích obětí vodu, bude zřejmé, že letadlo spadlo do moře neporušené.
"Jde o mimořádně důležitý nález, klíčový pro další vyšetřování. I kdyby už nenašli nic dalšího, z nalezených lidských ostatků získají důležité indicie," řekla televizi CNN Mary Schiavová, bývalá generální inspektorka amerického ministerstva dopravy.
Brazilské úřady označují za svou absolutní prioritu nalézt co nejvíc těl obětí, aby je mohly předat rodinám.
Kromě těl se podařilo nalézt stovky předmětů, které se nacházely na palubě letounu.
Nalezeny byly také části letounu: zlomky křídel a dvě sedadla.
Vyšetřovatelé stále netuší, kde se Airbus zřítil, mořské proudy totiž mohly nalezená těla obětí i jednotlivé předměty odnést za šest dní do velké vzdálenosti.
Těla a předměty z letadla byly nalezeny 1100 kilometrů od brazilského pobřeží.
Air France vyměňuje senzory
Vyšetřovatelé se zatím nejvíce soustřeďují na roli senzorů ukazujících rychlost letadla, které mohly přestat fungovat kvůli zamrznutí. Na tyto dílčí výsledky urychleně reaguje také Air France.
Společnost se rozhodla uspíšit výměnu senzorů na všech svýc letounech.
Výrobce strojů, společnost Airbus, nedávno zjistil, že senzory stroje typu A330 chybně informují o rychlosti letadel, a doporučil svým klientům, aby je nahradili.
Zda tato vada mohla způsobit havárii stroje, není jasné. "Některé senzory byly určeny k výměně, to ale neznamená, že by bez výměny senzorů bylo letadlo vadné," prohlásil šéf francouzského Úřadu vyšetřování analýz a bezpečnosti civilního letectví Paul-Louis Arslanin.
Vyšetřovatelé už také informovali, že let AF447 automaticky vyslal před svou zkázou celkem 24 hlášení o chybě.
V časovém rozpětí čtyř minut před havárií - tedy od 4:10 do 4:14 SELČ - vyslaly přístroje letadla automaticky sérii hlášení typu ACARS (o nesrovnalostech, závadách nebo vysazení některého ze systémů).
Poslední hlášení o pozici letadla bylo odesláno ve 4:10 SELČ, tedy zhruba čtyři hodiny před tím, než se stroj ztratil z obrazovek radarů.
Podle televize CNN křižovalo ve stejnou dobu blízký prostor dalších 12 letadel, z toho dvě společnosti Air France (z Buenos Aires a ze Sao Paula) - ale žádné z nich nehlásilo potíže. To by mohlo ukazovat na technické problémy inkriminovaného airbusu.