Praha - Na brněnské dálnici D1 ještě letos namontují technici nové, dokonalejší informační tabule, které pomohou regulovat dopravu například při dopravních nehodách.
Takové hromadné bouračce, která se stala ve čtvrtek na nejvytíženější české silnici, by ovšem nejspíš stejně nezabránily.
"Pomohly by ale udržet průjezdnost mnohem delší dobu," řekla Aktuálně.cz hejtman kraje Vysočina Miloš Vystrčil, který o zřízení informačních tabulí usiluje už delší dobu.
"Na můj vkus to jde hodně pomalu," konstatoval Vystrčil, podle něhož čtvrteční kolaps na D1 pomůže tento plán popostrčit dopředu. Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka uvedl, že už letos se počítá s namontováním patnácti tabulí.
"Příští rok přibude dalších patnáct," řekl Aktuálně.cz Hanzelka. Dodal, že cedule budou na dálnici od Prahy až po Kroměříž.
Současné tabule nejsou ideální
Na D1 už nyní několik informačních tabulí je, ale dokáží pouze zobrazit text, a nikoli třeba značku s omezením rychlosti jízdy.
"Nedokáží zobrazit piktogramy a třeba cizinci jim nerozumí," konstatoval hejtman Vystrčil.
Vše o nehodě na D1
- Velel zásahu na D1 živě: Přes 100 aut? Nevěřil jsem
- Dálnice D1 už je průjezdná. V noci zase sněžilo
- Živě z obří srážky na D1: Nic jsem neviděl, a pak smyk
- Ministr Ivan Langer k D1: Všichni makaj jako fretky
- Nehoda na D1 ucpává celou Vysočinu, říká hejtman
- Obrazem: Likvidace následků havárie na dálnici D1
- Obrazem: Kolaps na D1 z ptačí perspektivy
Uvedl, že omezit rychlost projíždějících aut před vážnou havárií není možné udělat jinak než právě světelnými cedulemi.
"Ideální by bylo, kdyby taková tabule byla u každého výjezdu z dálnice," tvrdí Vystrčil. Mluvčí ministerstva dopravy Hanzelka uvedl, že světelné tabule se osvědčily například na dálnici v Chorvatsku, která je nejvíce vytížená v letní turistické sezóně. "I zahraniční řidič pozná, co se před ním děje," řekl Hanzelka.
Tabule se propojí s mýtným systémem
Hanzelka uvedl, že informační tabule budou propojeny s mýtným systémem, který dokáže sledovat například i rychlost vozidel. Nainstalování cedulí vyjde na necelé tři miliardy korun.
Podle Hanzelky by se dalším systémem, který řidiče bude včas varovat před problémy na D1, měla stát dynamická satelitní navigace. "Když si řidič zadá trasu mezi Prahou a Brnem, měla by ho upozornit: Pozor, je tam kolona!" řekl Hanzelka.
Pomůže i další dálnice
Odlehčit D1 by měla i plánovaná rychlostní silnice R35 z Hradce Králové do Olomouce.
"Jsem velmi rád, že už se neobjevují pochybné nápady na rozšíření dálnice D1, ale naopak se veřejně mluví o nutnosti vybudovat další páteřní tah od západu na východ," řekl hejtman Pardubického kraje Ivo Toman.
"I dopravní experti nyní říkají, že R35 je ta správná varianta jak ulehčit přetížené dálnici, odvést z ní část provozu a zvýšit bezpečnost," dodal Toman. Vláda zařadila R35 mezi své priority a ministerstvo dopravy by už letos mělo uvolnit peníze na přípravu stavbu rychlostní komunikace.