Praha - Podle ministra dopravy Víta Bárty bude pokračovat jen výstavba těch dopravních staveb, jejichž dodavatelé nabídnou ministerstvu dostatečně velké slevy. Ministr o tom bude se stavebními firmami jednat a chce jim nabídnout například prodloužení splátkových kalendářů.
"V současné dramatické situaci státního rozpočtu je zapotřebí zastavit řadu staveb. Mým prvním strategickým krokem v tom, abychom začali lépe hospodařit, je, že budou stavět jen ti, kteří přijdou a nabídnou dostatečně velké slevy," uvedl Bárta v neděli v České televizi.
Co se zastaví? Už brzy
Konkrétní seznam staveb, které budou pozastaveny, ministr zatím nezveřejnil. Chce tak učinit "v řádu dnů".
Podle informací, které nedávno zveřejnil předchozí ministr dopravy Gustav Slamečka, se s velkou pravděpodobností zastaví budování dálnic D47 včetně přivaděčů, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, karlovarské R6 a některých železničních uzlů, například v Brně.
Pozastavení výstavby dopravních staveb vidí problematicky Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha, jehož členy jsou stavební firmy. "Existují totiž smlouvy, které nelze jen tak jednostranně vypovědět," upozornil již dříve Čížek. Dalším velkým problémem je podle něj zastavení projektových prací. "Zastavení přípravy je pro budoucnost tragédie. Stavby nebudou připraveny pro dobu, kdy třeba už budou opět peníze," uvedl zástupce stavbařů.
Fotogalerie: První tunel ministra Bárty
Bárta proti Bazalovi
Bárta se v televizni diskuzi vrátil také o kauze společnosti ČD Cargo, kterou mělo v minulosti poškozovat rozhodování jejího bývalého managementu. Z výsledků auditu společnosti KPMG podle Bárty vyplývá, že ČD Cargo v některých zakázkách ekonomicky zvýhodňovalo společnost Spedi-trans, která v minulosti patřila nedávno odvolanému generálnímu řediteli ČD Cargo Josefu Bazalovi.
"Náklady ČD Cargo byly vyšší než cena, kterou společnost Spedi-trans platila ČD Cargo," uvedl Bárta. Upozornil, že firma nemá jasnou vlastnickou strukturu.
Bazala se proti obvinění ohradil s tím, že společnost Spedi-trans prodal v roce 2003 a jejím majitelem je skupina Čechofracht, která patří firmě New World Resources Transportation ze skupiny finančníka Zdeňka Bakaly. "Pokud je zmiňováno, že Spedi-trans je jedním z největších zákazníků ČD Cargo, je potřeba si uvědomit, že zastupuje celý koncern OKD Doprava, který přepravuje řádově šest milionů tun uhlí," uvedl Bazala.
Podle stínového ministra dopravy ČSSD Romana Onderky by mělo ČD Cargo do výběrových řízení pouštět jen firmy s transparentní majetkovou strukturou. "Tohle je záležitost, kterou by se měla zabývat Poslanecká sněmovna a řešit přímo zákon o zadávání veřejných zakázek," řekl Onderka.
Podívejte se na dosud neotevřený pražský okruh objektivem Ludvíka Hradilka