Praha - Vláda výrazně snížila podnikatelům silniční daň pro nové automobily, aby zvýhodnila ekologičtější vozy před starými, které vypouštějí více škodlivin.
Od daně by navíc měla být zcela osvobozena auta na plyn, hybridní pohon nebo na palivo s vysokým obsahem biologické složky. Dosud nemusely daň platit jen elektromobily.
"Je to silný ekonomický impuls k postupné obměně vozového parku za novější automobily s nižšími emisemi a alternativním pohonem," konstatoval ministr životního prostředí Martin Bursík. Právě automobilová doprava patří k největším ekologickým problémům současnosti a výrazně se podílí na tom, že většina Čechů dýchá špinavý vzduch.
"Nižší daň pomůže snižovat prachové částice v českém ovzduší i emise skleníkového oxidu uhličitého," dodal Bursík, podle něhož ušetří podnikatelé s novými automobily dvakrát - na dani i na pohonných hmotách. Nové vozy jsou totiž obvykle úspornější.
- Čtěte více: Špinavé ovzduší zabilo až dvanáct tisíc Čechů
Místo 51 tisíc korun jen 26,5 tisíc
Návrh nové silniční daně, kterou ještě bude projednávat parlament, je výhodný především pro dopravce s těžkými kamiony.
Mluvčí sdružení automobilových dopravců Česmad Martin Felix pro Aktuálně.cz uvedl, že dnes platí tahač s návěsem daň 51 tisíc korun za rok. Podle vládního návrhu by měla daň pro auta do tří let od první registrace klesnout o 48 procent, tedy na zhruba 26,5 tisíc korun.
Pro auta do šesti let od první registrace by měla platit sleva 40 procent. "Rozhodnutí vlády vítáme. Novou sazbu chápeme jako důležitý motivační nástroj pro rychlejší obměnu vozového parku za ekologická vozidla," řekl mluvčí sdružení Martin Felix.
Stará vozidla naopak zaplatí o čtvrtinu víc
Naopak majitelé automobilů starších než osmnáct let, tedy uvedených do provozu před rokem 1990, budou naopak platit o čtvrtinu více.
"Stáří vozového parku v České republice je v porovnání s Evropou neuvěřitelně vysoké, což se projevuje jak v kvalitě ovzduší, tak na bezpečnosti silničního provozu," řekl náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták. Ovzduší znečišťují především drobné částice prachu, na které se mohou vázat i rakovinotvorné látky.
Mluvčí Česmad Martin Felix uvedl, že by dopravci uvítali aspoň minimální 25procentní zvýhodnění vozidel ve stáří sedm až devět let. "Jsou již vybavena moderními ekologickými motory. Bylo by žádoucí, aby nahradila dosluhující techniku socialistické éry," dodal Felix.