Nemáte pocit, že páteční a pondělní události na letišti poškozují obraz Prahy? Protestující taxikáři například byli první, co po přistání viděl tenista Roger Federer.
Už v minulosti se naši taxikáři postarali o to, aby Praha byla ve všech průvodcích označována za město, kde taxikáři nejvíce kradou. Takže pokud v tom chtějí pokračovat, je to velmi nešťastné. Skupina Sdružení českých taxikářů s námi nevstoupila do jednání a jenom stanovuje nějaká ultimáta, že zablokuje Prahu…
Oni říkají, že můžete donutit ministerstva, aby zakročila proti Uberu.
Problematiku sdílené ekonomiky jsme se snažili řešit s ministerstvy a byli jsme nemile překvapeni, když jsme dostali velice vlažnou odpověď. Magistrát navíc vykonává přenesenou působnost, takže nemáme žádné zmocnění, abychom zakročili proti Uberu.
Můžete je kontrolovat…
Můžeme je kontrolovat a také to děláme, a to ve velkém rozsahu. Nad rámec zákona jít nemůžeme a dělat to nebudeme.
Co bude město dělat, když taxikáři začnou blokovat magistrálu a další pražské tepny?
Je to nesmyslné vyhrožování. Ale městská i státní policie jsou už připraveny udělat maximum pro to, aby omezily jakékoli nepříjemnosti pro Pražany. A pak je na taxikářích, aby zvážili, jestli je normální nadále takovýmto nevhodným způsobem vyhrožovat a bojovat za svá práva. Anebo jestli není lepší začít uvažovat o tom, zda by svou službu nemohli zlepšit. A mohli by také uvažovat o tom, proč je Uber oblíbenější, než jsou normální taxikáři.
Spor mezi taxikáři a Uberem by se ale možná měl řešit koncepčně. Neexistuje možnost, jak znovu spolu s ministerstvy hledat řešení, které bude fungovat?
My jsme udělali maximum. Mám tady před sebou dopisy z ministerstev. Já věřím, že jsou to dost kompetentní pánové na to, aby uměli vyřešit regulaci sdílené ekonomiky. A to není jen Uber, ale třeba i Airbnb.
Uznáváte argument taxikářů, že Uber porušuje některá nařízení?
Samozřejmě jejich postoj do určité míry chápu, že Uber porušuje zákon. Kontrolujeme je ale celkem rozsáhle a často. Kdybych mohla něco udělat, abych předešla některým situacím, tak bych to udělala. Vůbec se mi ale nelíbí, že taxikáři terorizují město nebo na letišti terorizují řidiče bez toho, aby měli důkaz, že porušuje zákon. A na letišti nám pak sedmdesát řidičů terorizuje lidi a ukazuje Prahu v moc pěkném světle, když si navíc neumějí odpovědět na základní otázku, co dělají špatně a co Uber dělá lépe.
Rozumím, ale teď nám taxikáři hrozí, že zablokují ulice hlavního města…
Opakuji, že městská i státní policie jsou už připraveny udělat maximum pro to, aby omezily jakékoli nepříjemnosti pro Pražany. Taxikáři mohou samozřejmě držet jako rukojmí celou Prahu a "zvyšovat" si svoje renomé, anebo se zamyslí a budou zase oblíbenou službou. Jejich reputace je už ale i tak dost špatná. Měli by uvažovat, proč je Uber tak oblíbený a oni tak neoblíbení.
Proč je podle vás vlastně reputace taxikářů špatná? Záleží vždy na člověku…
Někteří porušují zákon, kradou, předražují jízdné hlavně cizincům, kteří to citlivě vnímají. Vrhá to špatné světlo na všechny taxikáře a celou skupinu. Ale samozřejmě se takto nekale nechovají všichni. Jde o vybranou skupinu, ale v celkovém vnímání jsou to všichni. Když chtějí lepší obrat a renomé, musí si vynutit chování svých lidí.
Kolik je podle magistrátu nepoctivých taxikářů?
Vycházím z kontrol, které jsme dělali, a je to zhruba sedm procent všech taxikářů.
Co se s nimi dá dělat?
Vedeme několik správních řízení s nepoctivými taxikáři. Ale je těžké umravnit někoho, kdo se umravnit nenechá. V říjnu nabude právní moci silniční zákon. Některá nová ustanovení budou muset projít zastupitelstvem hlavního města, ale budeme mít lepší páky, jak s nepoctivými taxikáři bojovat. Třeba pravidlo jednou a dost, které dovoluje sebrat taxikářskou licenci na místě.