Praha - Pražští zastupitelé minulý týden otevřeli cestu k tomu, aby se plánovaný tunel u Národního muzea protáhnul až k Nuselskému mostu. Smyslem je ochrana této části metropole před exhalacemi a hlukem od desítek tisíc projíždějících aut.
Občanské sdružení Auto*Mat a opoziční Strana zelených ovšem tvrdí, že žádný tunel centru Prahy nijak zvlášť nepomůže. Spíše přivede další auta do středu města.
Příliš nadšená z tohoto řešení není ani Praha 2, na jejímž území leží Legerova ulice, tedy komunikace s největšími emisemi v zemi. "Pokud ale neexistuje lepší řešení, je dobré aspoň toto," řekl Aktuálně.cz místostarosta druhé pražské části Václav Vondrášek.
Krátký, nebo dlouhý tunel?
Radní Prahy 2 přitom minulý rok pověřili vedení této čtvrti, aby s pražským magistrátem jednali o možnosti prodloužit tunel od Národního muzea až k Nuselskému mostu, nebo aspoň za náměstí I.P.Pavlova.
Praha 2 se totiž obává, že by se ovzduší okolo náměstí I.P.Pavlova ještě zhoršilo, pokud by se vybudoval jen krátký tunel u Muzea.
Sdružení Auto*Mat ovšem varuje i před tímto technickým řešením. Varuje například před tím, že kvůli lepší průjezdnosti by silnice přitáhla k Muzeu ještě více aut. Navíc by se prohloubil problém s příjezdovými komunikacemi, kde se už dnes tvoří dlouhé kolony.
"Tunelem se přivádí do centra další auta," řekla Aktuálně.cz i zelená zastupitelka Zuzana Drhová. Dodala, že výfukové exhalace nezmizí jako auta v tunelu.
Křižovatka větší než Staromák
Michal Křivoklávek, mluvčí iniciativy Auto*Mat navíc upozornil na to, že drahé dálniční tunely za miliardy korun vždy vyžadují masivní mimoúrovňové křižovatky a kapacitní silnice ve svém nejbližším okolí.
"Vidíme to například na Malovance, kde kvůli tunelu Blanka vzniká mimoúrovňová křižovatka větší, než je Staroměstské náměstí," poznamenal Křivohlávek.
Řešením může být široký bulvár bez aut
Podle Křivohlávka drtivou část aut v centru metropole netvoří tranzitní vozidla, ale automobily popojíždějících Pražanů.
To potvrdil i nedávný průzkum pražské Technické správy komunikací. Ukázal, že z celkového počtu aut projíždějící po magistrále tvoří tranzitní doprava jen několik procent.
Podle sdružení Auto*Mat a dalších organizací by účinnějším řešením bylo vytlačit automobilovou dopravu z centra Prahy například zavedením mýtného a z magistrály uprostřed metropole udělat městký bulvár.