Ostrava - Vedení Moravskoslezského kraje otevřeně zaútočilo na ekologické aktivisty kvůli problémům, které má s dokončením automobilky Hyundai v Nošovicích.
Kraj tvrdí, že Občanské sdružení Beskydčan blokuje napojení závodu společnosti Hyundai Motor Company na železnici.
Náměstek moravskoslezského hejtmana Pavel Drobil z ODS řekl, že obstrukce ekologických aktivistů by mohly způsobit kraji problémy.
"Máme pro výstavbu napojení průmyslové zóny v Nošovicích na železniční vlečku termín, ke kterému jsme se zavázali v investiční smlouvě. Ten může být kvůli nesmyslnému jednání Beskydčanu ohrožen," sdělil.
Hyundai má v Nošovicích začít do konce roku se sériovou výrobou automobilů. Roku 2006 se vedení české pobočky i pod vlivem ekologických organizací v takzvané Deklaraci porozumění zavázalo, že bude využívat maximálně železniční dopravu.
"Byla to jen naše dobrá vůle. Jestliže však nebudeme moci využívat železnici, budeme jezdit po silnici," uvedl mluvčí společnosti Hyundai Motor Company Petr Vaněk.
Stanovisko úředníků má přezkoumat soud
"Aktivity Beskydčanu jsou naprosto nepochopitelné," prohlásil na středeční tiskové konferenci hejtmanství Drobil. „Na jedné straně tvrdí, že jim jde o železniční dopravu, která je čistá a ekologická, přitom ji všemožně blokují."
Beskydčan podal odvolání proti stavebnímu povolení na kolejové napojení průmyslové zóny Nošovice. Investorem stavby je Moravskoslezský kraj a povolení vydal Drážní úřad Olomouc.
Spory kolem Hyundai
Ministerstvo dopravy odvolání zamítlo jako neopodstatněné. Beskydčan reagoval letos v červenci tak, že rozhodnutí ministerstva dopravy napadl žalobou a požádal o předběžné opatření.
Podle kraje může Beskydčan napojení továrny na železnici vážně zkomplikovat. "Pokud soud přizná této žalobě odkladný účinek, dojde k zastavení veškerých prací na stavbě železničního napojení až do doby, než rozhodne," vysvětlovala Jolana Filipová z hejtmanství.
Jsme malí a bezmocní
Zástupce Beskydčanu Leo Košťál to označil za absurdní. "Jsme jen sdružení občanů, nemáme žádnou moc! Než soud o naší žalobě rozhodne, bude už napojení hotové," tvrdí Košťál.
Co Beskydčanu vadí? Stavbě podle aktivistů chybí posouzení vlivu na životní prostředí. "Považuji to za porušení zákona. Kraj také nepožádal o výjimku, která se týká výskytu zvláště chráněných živočichů, konkrétně ještěrky obecné," uvedl Leo Košťál.
Hejtmanství ale jeho argumenty odmítá. Podle Jolany Filipové nebylo potřebné vypracovávat na tuto stavbu posouzení vlivu na životní prostředí, protože to bylo součástí posouzení celé stavby továrny Hyundai v Nošovicích,.
Výskyt ještěrky obecné není podle kraje také problém, protože ty sice na území průmyslové zóny žily, ale po provedení různých úprav, které vyžadovali zástupce Chráněné krajinné oblasti Beskydy, se tam již nevyskytují. Na území zóny podle biologického hodnocení již nejsou žádné chráněné druhy živočichů ani rostlin.
Podle náměstka Drobila je kolejové napojení na průmyslovou zónu jen zástupným problémem.
Podepsali deklaraci. Měli by mlčet?
"Je to vydírání. Vypadá to, že Beskydčan chce znemožnit uskutečnění jiné stavby, a to modernizaci jednokolejové trati z Frýdku-Místku do Českého Těšína. Tato stavba však nemá v současné době se stavbou železničního napojení nic společného. Hyundai nebude bez modernizace trati směrem na Český Těšín železniční napojení využívat," vysvětloval Drobil.
Shrnul, že Beskydčan blokuje naprosto vše, co souvisí s továrnou Hyundai. "Odmítají silniční obchvat Frýdku-Místku a nesouhlasí ani se železniční dopravou, kterou sami požadovali," řekl Drobil. Zdůraznil, že mezi ekologickými sdruženími, která v roce 2006 podepsala Deklaraci porozumění, byl i Beskydčan.
V deklaraci se hovoří i o modernizaci trati Frýdek-Místek - Český Těšín tak, aby ji mohl využít pro nákladní železniční dopravu i Hyundai.
Mluvčí Hyundai Petr Vaněk postoj Beskydčanu také kritizuje. „Blokují úplně všechno. Rozumíme jejich motivaci chránit životní prostředí, ale toto je nepochopitelné."
Řekl, že společnost má zájem o železniční napojení z Nošovic přes Frýdek-Místek do Ostravy a poté dál směrem na západ, kam především chce vozy vyvážet.
Košťál připouští, že se hodně zabývá problémem plánované modernizace jednokolejové trati mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem, kterou chce Hyundai využívat. Beskydčan zastupuje například obec Střítež. "Obrací se na mne hodně lidí, kteří se nemohou smířit s tím, že jejich poklidný život naruší hlučná nákladní doprava," uvedl.