Praha - Vozidla zdemolovaná při dopravních nehodách se často stávají zdrojem náhradních dílů, jejich další "slepování" přitom může ohrozit bezpečnost provozu a hlavně řidičů.
Novinářům to řekl šéf dopravní policie Leoš Tržil na setkání se zástupci pojišťoven a výrobců automobilů. V Česku podle něj chybí předpisy, které by nakládání s vraky aut usměrnily.
Podle Tržila se při opravách aut hojně využívají použité náhradní díly, které už nemusí mít patřičné bezpečnostní vlastnosti. "K tomu mohou být použity prvky, které ani nemusí být pro dané auto homologované.
Týká se to disků kol i samostatných částí karoserie. Pak mohou být například změněny deformační zóny," řekl Tržil.
Uživatelé vozidel by se měli více zajímat o firmu, která auto opravuje, a v případě nejistoty nechat auto překontrolovat.
"Některé opravy jsou schopni posoudit na státní technické kontrole," dodal Tržil.
Šedý autovrakový byznys
Podle servisního ředitele české pobočky firmy Ford Martina Sládka neexistuje po nehodách systém kontroly ohledně dalšího použití vraků a nastupuje "šedý byznys".
"Díly jsou vyřezávané z havarovaných vozidel a dochází například k vazbám tam, kde nemají být," uvedl.
Problém se podle Sládka týká zejména takzvaných totálních škod, při kterých je auto na odpis.
Podle údajů automobilek se pětina následně objeví v autorizované síti. "Pojišťovna sice vyplatí škodu za totální odpis auta, majitel ale s vrakem může dělat, co chce," dodal Sládek.
Varoval také před jinými způsoby oprav, než jak je poskytují oficiální servisy.
Leoš Tržil uvedl, že nastavení pravidel je na další debatu a řešení bude nutné hledat s ministerstvem dopravy.
"Jde o to, jak vyloučit vozidla, která nejsou způsobilá provozu po bezprostředním poškození, nebo je případně do provozu vrátit za předpokladu, že splňují technické podmínky," dodal policista.