Kampaň řídí průzkumy mínění, lidé chtějí špínu

Kateřina Eliášová
3. 5. 2010 15:55
Kampani vládne strašení soupeřem a vtípky
Foto: Internet

Praha - Lídr ODS Petr Nečas na rudomodrém podkladu shlíží na občany České republiky z bilboardu s heslem Kašleme na obyčejné lidi, platby u lékaře prostě budou!

Plakát je výsledkem politického marketingu, na jehož začátku stál průzkum veřejného mínění.

Socialisté, kteří si tuto negativní kampaň zadali, testují přes takové průzkumy svou politiku téměř každý týden.

Aktuálně.cz porovnávalo interní průzkumy tří politických stran: ČSSD, ODS a TOP 09. Vedle volebních preferencí chtějí strany od voličů vědět, která témata je zajímají a jak na ně funguje předvolební kampaň.

Foto: Ludvík Hradilek
Podpora od komunistů by ČSSD stála hlasy třetiny voličů
Dejte nám zdravotní reformu, vzkázali voliči stranám

Zdravotnictví je top téma

Proč si ČSSD myslí, že zrovna tato antinečasovská kampaň zafunguje? Konkrétně u Nečase 58 procent lidí v dotazníku STEMu uvedlo, že se v jejich očích důvěryhodnost nového lídra ODS snížila poté, co socialisté v předvolebním videu zpochybnili Nečasův předvolební slib, že ODS nezavede finanční spoluúčast ve zdravotnictví.

Téma zdravotní reformy navíc drtivá většina voličů považuje za jedno ze tří nejpodstatnějších, vedle korupce a boje s dluhy.

"Potřebujeme mít jistotu, že volič považuje za prioritu, jaký problém chceme našim volebním poselstvím řešit," zdůvodnil potřebu průzkumů volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík. "Uvedení témat, o kterých mají volby být, je jednodušší tou kontrastní negativní kampaní," přiznává.

Ptejte se na Nečase

Petra Nečase si interní dubnový průzkum STEMu pro ČSSD všímá podrobněji. Začátkem měsíce ODS vystřídala lídra, z čela českých konzervativců odešel Mirek Topolánek a přišel právě Petr Nečas.

Dvě třetiny z téměř 1200 dotázaných uvedlo, že to bylo správné rozhodnutí. V očích padesáti procent je teď ODS důvěryhodnější stranou.

I proto ČSSD zareagovala rychle a spustila proti Nečasovi antikampaň.

Lidé negativní kampaně nechtějí, ale...

Taky ODS použila vůči největšímu protivníkovi negativní kampaň, varuje před jeho předvolebními sliby. A to přesto, že v jejím interním průzkumu dvě třetiny voličů používání negativní kampaně vidí záporně.

"Základní pravidlo v kampani je nelhat, o jiných a o sobě. Současně ale také je to interaktivní souboj, kde chcete poukázat na omyly, špatné návrhy a chyby soupeřů," ospravedlnil použití negativní kampaně volební manažer ODS Ivan Langer.

"Já nemám negativní kampaně rád a nikdy jsem je nedělal," kontruje mu exšéf kampaně pražské ODS Tomáš Chalupa. Praha vsadila na sebekritiku a ironii. Na plakátech se kají, že nejsou dokonalí, a údajně stojí za antikampaní, na které Jiří Paroubek slibuje, že zruší ranní kocovinu.

TOP 09 bere hlasy, ODS neútočí

ODS v Praze nejvíc ubírá hlasy Karel Schwarzenberg a TOP 09. ODS v Praze se nicméně z interního průzkumu dozvěděla, že by přišla o téměř 40 procent hlasů, pokud by se vůči Schwarzenbergovi začala vymezovat negativně.

Navíc je to její možný povolební spojenec.

TOP 09 zkoumala, odkud přišli její voliči. Předtím volili zejména ODS (66 procent), ČSSD (6 procent), Stranu zelených (15 procent) a KDU-ČSL (9 procent). Tazatelé se ptali tisícovky lidí.

Vůči ostatním stranám se TOP 09 v kampani negativně nevymezuje. "Spíše chceme vědět, kdo jsou naši voliči a na základě toho přemýšlíme, jak s nimi komunikovat," řekla Aktuálně.cz analytička kampaně TOP 09 Kateřina Weissová.

 

Právě se děje

Další zprávy