Praha - V testech 5. a 9. tříd, které se pokusně ověřovaly v posledních dvou letech, dopadly nejhůře školy s vysokým podílem problémových žáků, s nekvalifikovanými kantory a celkově nepříliš dobrým prostředím.
Uvedla to Česká školní inspekce ve své výroční zprávě.
Nejlépe skončily školy z Prahy, Jihomoravského a Zlínského kraje, nejhůř z Libereckého, Karlovarského a Ústeckého.
Školy s podprůměrnými výsledky v testech měly vysoký podíl žáků ze sociálně vyloučených oblastí a dětí s poruchami učení a dalšími specifickými potřebami.
Požadovaná odborná kvalifikace chyběla v těchto školách více než čtvrtině kantorů, menší podíl vyučujících byl také zkušený v práci s počítači. Naopak až čtvrtina pedagogů vyučujících na rizikových školách patřila mezi začínající.
Co se týká nejlepších škol, zde byla situace přesně opačná. Zkušení učitelé s praxí, z nichž mnoho bylo zběhlých v práci s počítači a aktivních při vytváření vlastního vzdělávacího programu školy.
Ve školách bylo zjištěno dobré školní klima, tedy celková atmosféra ve škole a vzájemná komunikace. Mezi žáky bylo minimum problémových dětí.
Zpřísnit přijímání žáků do gymnázií
Analýza ukázala, že velká část žáků základních škol uspěla v úlohách společné části testu českého jazyka lépe než jejich vrstevníci z víceletých gymnázií, uvedla také inspekce.
"Česká školní inspekce navrhuje legislativně zpřísnit přijímání žáků do víceletých gymnázií, popřípadě zvážit zkrácení délky vzdělávacího programu víceletých gymnázií, a to na šestiletý cyklus," konstatovali inspektoři.
Testy mají ověřovat minimální úroveň znalostí z matematiky, češtiny a cizího jazyka. Pilotně se budou zkoušet ještě letos. Naostro mají začít testy fungovat v roce 2014. Tříletý projekt vyjde na 300 milionů korun, samotné testování pak stojí 92 milionů.