Ač to až donedávna nebyla praxe na každém letišti, ode dneška se s těmito slovy setká každý cestující na letištích v Evropské unii, včetně pražské Ruzyně.
Kromě toho se bude zvlášť rentgenovat také kabát či sako každého cestujícího. Žádají to zpřísněná pravidla, která po leteckých dopravcích a provozovatelích letišť chce ode dneška Brusel.
Bez bot i bez pití
Po zpřísnění kontrol se také častěji může opakovat příhoda z pařížského letiště Charlese de Gaulla. Ostraha důkladně prohmatává každého z cestujících a když narazí na boty nad kotníky, bez milosti zavelí: "Vyzout a na pás s nimi!" Každý třetí čtvrtý pasažér tak poskakuje bosky po letištní dlažbě.
Největší změnou, která na zákazníky aerolinií čeká, je omezená možnost přinášení tekutin do letadla. Na palubu mohou maximálně se 100mililitrovými baleními tekutin či gelů, a ty musejí být zabaleny v uzaviratelném průhledném sáčku o objemu maximálně jeden litr.
"Tímto způsobem mohou cestující v kabině letadla přepravovat například vodu a jiné nápoje, parfémy, sprchové gely, šampony, krémy, spreje, pasty a další podobné věci. Výjimkou jsou léčebné a dietní přípravky včetně dětské výživy, které si cestující na palubu mohou vzít i ve větším množství," vysvětluje tisková mluvčí největšího českého dopravce ČSA Daniela Hupáková.
Pro jistotu je však lepší, aby například u léků měl cestující doklad o koupi, aby bylo možné ověřit, že lékovka skutečně obsahuje to, co má na etiketě.
Ke zpřísnění pravidel pro přinášení tekutin na palubu přistoupila Unie po odhalení plánu teroristického útoku na letadla mezi Británií a USA. Teroristé totiž chtěli v srpnu zřejmě smíchat výbušninu z chemikálií přepravovaných v lahvích od nápojů.
Fronty se protáhnou
Právě toto nové nařízení vyústí s největší pravděpodobností v prodloužení front na letištích a odbavení bude trvat déle než dosud.
Bývalá mluvčí Letiště Praha Veronika Sedláčková už předem ujišťovala, že letiště bude usilovat o to, aby odbavení netrvalo o mnoho déle než dosud, i když bude složitější. "Budeme se snažit, aby lidé byli informováni včas a aby na to byli nachystáni."
"Bezpečnostní složky ČSA jsou na zavedení nových bezpečnostních opatření připraveny, cestující jsou informováni o nových pravidlech platných na evropských linkách ČSA prostřednictvím prodejních kanceláří, webových stránek, kontaktního centra nebo před samotným letem u odbavovacích přepážek," přidává se Petr Somol, ředitel Bezpečnosti ČSA.
Přesto všechny zúčastněné firmy počítají s tím, že bezpečnostní kontroly prodlouží čas odbavení. "Vzhledem k novým bezpečnostním kontrolám se cestujícím doporučuje dostavit se k odletu nejlépe dvě hodiny před odletem na evropských linkách a tři hodiny na linkách do USA, Kanady a na Blízký východ," upozorňuje Hupáková.
Duty free patří také do sáčku
Milovníci nakupování v bezcelní zóně se však nemusejí obávat o "své" parfémy, cigarety či luxusní oblečení. V Česku jsou tím proslulí například Řekové nabo Norové. Letadla mířící do Atén nebo Osla jsou většinou nacpaná červeno-modrými taškami Duty Free.
Pokud si tekutiny nebo gely koupí v letištních obchodech v prostoru mezi pasovou a bezpečnostní kontrolou, pak je musí mít zabalené v řádně označeném sáčku. Uvnitř sáčku musí být doklad o zaplacení zboží s informací, že ho cestující zakoupil v den letu. Zboží budou do speciálních sáčků s logem letiště balit přímo jeho prodejci.
Náruživí nákupčí v duty free obchodech - Norové - pak mají ještě jedno unikátní řešení, jak se vyhnout nepohodlným kontrolám a stále si moci odvézt domů tašky plné zboží za nižší cenu.
Při příletu na letiště v blízkosti Osla je vítají nápisy: "Vítejte v Norsku, nakupte si při příletu". A skutečně, nový duty free shop je přeplněn lidmi, kteří namísto k pásu, na němž je čekají jejich zavazadla, míří například pro láhev akvavitu.
"Norové by snad přestali létat, kdyby nemohli nakupovat v duty free shopech," usmívá se se prodavačka Ingegerd a markuje třetí balení parfému Carolina Herrerra za pouhých 270 norských korun (zhruba česká tisícikoruna).