Praha - Členové Národní ekonomické rady vlády se zatím nedokázali dohodnout, jestli by stát měl dotovat nákup nových automobilů. Tak k tomu přistoupilo například Německo, když hledalo páky, jak bojovat proti celosvětové ekonomické krizi.
"Nedohodli jsme se," řekl Aktuálně.cz Tomáš Sedláček, jeden z desetičlenného expertního týmu, který je zároveň hlavním makroekonomický stratégem ČSOB.
Případný státní příspěvek na nová auta tak zůstává otevřenou otázkou i po nedělní jednání Národní ekonomické rady, která má pomoci vládě nalézt obranu před dopady ekonomické recese.
"Je to otevřená otázka," potvrdil Aktuálně.cz mluvčí ministerstva průmyslu Tomáš Bartovský. Právě úřad ministra Martina Římana analyzuje, zda by se podobný program jako v Německu nemohl zavést i v Česku.
V Německu 2,5 tisíce eur
Jakékoli podrobnosti, například jak vysoký by státní příspěvek měl být, ovšem odmítl sdělit. Tvrdí, že by to bylo předčasné. "Zatím nemáme nic, co by se mohlo zveřejnit," dodal mluvčí Bartovský.
V Německu od poloviny ledna tamní vláda garantuje, že každému zájemci doplatí při koupi nového vozidla až 2,5 tisíce eur, pokud předá svůj starý automobil k ekologické likvidaci. Dotace na nové vozy je součástí druhého záchranného balíčku pro německou ekonomiku.
Základní podmínkou je, že auto musí být staré aspoň devět let. Takových vozů jsou v Česku - s průměrným stářím vozového parku 14 let - přibližně dva miliony.
Desítky českých miliard
Otevření otázky "automobilových" dotací na jednání vládního expertního týmu avizoval už předem Martin Jahn, člen Národní ekonomické rady a současně prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Podle jeho kolegy z rady, Tomáše Sedláčka, se na jednání objevily i negativní názory. Jedním z těch základních je, že by to státní pokladnu mohlo vyjít na hodně peněz.
Pokud by se "překlopil" německý model s dotací 2,5 tisíce eur na jedno auto, stát by mohl zaplatit až desítky miliard korun.
"Je to fiskálně hodně náročné. Na druhou stranu by to asi krátkodobě automobilovému průmyslu pomohlo," řekl Aktuálně.cz Sedláček. Odmítl sdělit, jestli je příznivcem, nebo odpůrcem tohoto nápadu. Neuvedl ani to, jaké je rozložení sil v expertním týmu.
"Budeme o tom jednat dál, jsou zapotřebí hlubší analýzy pro a proti," dodal Sedláček.