Prosadíme daň ze žvýkačky. Politici slibují voličům nemožné

Marek Pokorný Marek Pokorný
9. 10. 2014 5:30
Politici jsou ochotni v předvolební kampani zaručit voličům prakticky cokoliv. Deník Aktuálně.cz vybral závazky, které by zvolení kandidáti prosazovali jen velmi obtížně.
Bude ve Zlíně vyšší daň ze žvýkaček? (Ilustační foto)
Bude ve Zlíně vyšší daň ze žvýkaček? (Ilustační foto) | Foto: Thinkstock

Praha - Rekordní počet kandidátů ve víkendových komunálních volbách s sebou přináší v kampaních i rekordní množství slibů voličům.

Často přitom jde jen o obtížně splnitelné výkřiky, na které v městských a obecních pokladnách buď nebudou peníze, anebo se o nich může rozhodnout jen na úplně jiné úrovni - třeba na vládě či v Poslanecké sněmovně.

Některé sliby jsou navíc na první pohled hodně bizarní. Například zavedení daně ze žvýkaček nebo nařízení podnikatelům, kteří by ve Vrchlabí měli povinně prodloužit otevírací dobu ve svých obchodech až do večerních hodin, aby "město žilo".

Podívejte se na zajímavé předvolební sliby, na které online deník Aktuálně.cz narazil.

Zdaníme žvýkačky

Pokud se dostane k moci hnutí Otevřená radnice a sdružení nezávislých kandidátů Jižní Svahy Zlín, ulice Zlína se vyčistí od žvýkaček. Lídr jejich kandidátky – předseda tamního bytového družstva Podlesí Pavel Sekula - toho chce dosáhnout mimo jiné tím, že žvýkačky u prodejců přísněji zdaní.

Vybrané daně pak půjdou právě na odstraňování žvýkaček z chodníků. "Připadá mi nechutné po nich chodit. Za to odhození žvýkačky musí následovat sankce. Nevšiml jsem si, že by to někde řešili," pochvaluje si Sekula svůj nápad.

Když ale přijde na to, jak konkrétně může radnice ovlivnit zdanění žvýkaček, znejistí. "Jsou přece obecně závazné vyhlášky, které mohou chtít třeba nějaké finanční prostředky na úklid," říká. Při další otázce ovšem připouští, že neví, zda obecní vyhláška vůbec může řešit cenu prodávaného zboží.

Plná čtvrtina volebního programu jeho hnutí se pak věnuje "vymyšlenému oteplování globálního klimatu." A hnutí se tak prý bude snažit o ukončení přimíchávání biopaliv do pohonných hmot či zrušení poplatků za zelenou elektřinu.

A že ani toto nemůže jako případný zastupitel ve Zlíně ovlivnit? "Můžeme třeba iniciovat spojení různých měst a obcí, aby působily na ty orgány, co to ovlivnit mohou," říká Sekula, který si ve volbách i celkem věří. "Kandidujeme jako obyvatelé Jižních Svahů, kde je dvaadvacet tisíc obyvatel, tedy skoro třetina Zlína," poukázal.

A bude tady otevřeno!

Například hnutí Volba pro město z Vrchlabí chce zařídit, aby živnostníci prodloužili otevírací dobu ve svých obchodech. Do ulic města by se tak prý vrátil život.

"Z pohledu člověka, který nakupuje a v pět mu zavřou, tak si řekne: to nemá cenu tam vůbec jezdit," říká lídr hnutí a místostarosta Alfred Plašil, který v městské radě sedí už několikáté období. "Za chvíli budou mít, nedej bože, do půl páté, pak do čtyř…," děsí se Plašil.

Přiznává ale, že vlastně nemá páky, jak živnostníky k prodloužení otevíracích dob donutit. Obchodníky proto chce přesvědčit, aby vše udělali dobrovolně. Lidem by navíc nabídl parkování v centru po páté hodině odpolední zdarma, aby je nalákal k nakupování. "Nakoupí v jednom a v druhém obchodě a pak už třeba zůstanou i v restauraci," plánuje místostarosta podkrkonošského města.

Vrchlabský knihkupec Dan Kruml považuje nápad za nesmysl.  "Nejdřív musí po městě chodit lidi, aby mělo smysl mít v obchodě otevřeno déle. My jsme delší otevírací dobu zkoušeli, ale ti dva zaměstnanci v obchodě jsou zadarmo drazí. Těch pár korun tržby navíc je neuživí," kroutí hlavou Kruml. Po páté hodině večer je totiž jen minimum zákazníků.

Problém přitom není podle Krumla jen nedostatek zákazníků, ale i třeba zákoník práce. Nyní má otevřeno osm hodin denně. Kdyby prodloužil otevírací dobu třeba o hodinu, už musí platit přesčasy či za ně dávat náhradní volno. A to by mu ekonomicky nevycházelo.

Vlaky budou jezdit dokola

Občanská konzervativní strana, kterou založil bývalý pražský radní za ODS Jiří Janeček, prosazuje jako jeden ze slibů železniční trať kolem Prahy, která má spojovat konečné zastávky metra, autobusů a také letiště.

"Trať bude dvoukolejná a kolejová vozidla budou jezdit v obou směrech neustále dokola," stojí ve volebním programu. Podél této trati by vznikla nejen P+R parkoviště, ale i zábavní a obchodní centra – ta by prý pomohla stavbu financovat.

Cena jednoho kilometru by měla být 200 milionů korun, tedy při Janečkem odhadované délce 60 kilometrů dohromady pouhých 12 miliard korun. Není přitom jasné, jak by se vypořádal s tím, že by nový železniční koridor musel vést zástavbou a jak by zde našel prostor. Nemluvě o tom, že Janečkem uváděná cena je vzhledem k existující zástavbě a potřebě dělat přeložky sítí a stavět mosty nesmyslně nízká. "Za pět let lze vytipovat a připravit první nejdůležitější úseky ke stavbě, například letiště – metro Zličín," uvádí pouze Janeček.

Postavíme lanovku

Lídr hnutí Pro Prahu na Praze 5 Jan Skalický zase slibuje postavit lanovku z Barrandova do Butovic. "Zkuste se dnes dostat z Barrandova do Butovic. Vzdušnou čarou je to, co by kamenem dohodil. Ale MHD? Celodenní výlet," říká Skalický.

Dva kilometry dlouhá lanovka s jedním sloupem uprostřed by měla stát do 600 milionů korun a zlepšila by prý dostupnost motolské nemocnice více než plánované metro. "V případě nějaké opravy či rekonstrukce tramvaje na Barrandov to může být důležitá dopravní alternativa," dodává Skalický.

Není přitom první, kdo s lanovkou do Butovic přišel: stejný nápad před pěti lety prosazoval tehdejší starosta Milan Jančík.

Volební speciál 2014

Volby

Vše podstatné k říjnovým komunálním a senátním volbám najdete přehledně na speciální stránce zde >>

Ještě bizarnější plán před rokem představil starosta Prahy 7 Marek Ječmének (ODS). Ten prosazoval stavbu lanovky, která by měla několik ramen a propojila by dokonce tři městské části – Holešovice, Troju a Bohnice. Ječmének už nyní nekandiduje.

Tablety všem školákům

Jedním ze sloganů ODS v první pražské městské části je "Tablety pro všechny žáky z Prahy 1." Tablety ve školách jsou sice již běžná věc, ale většinou je mají pro výuku jen v jedné třídě. Pokud by svůj slib ODS na Praze 1 splnila, byla by zřejmě první radnicí, v jejímž obvodu by měli tablety zdarma všichni školáci.

ODS první městské části přitom odmítá, že by to bylo populistické heslo, které má jen nalákat voliče. "Při současném počtu žáků základních škol na Praze 1, kterých je zhruba 2 300, by se mohla cena celého projektu pohybovat kolem 15  milionů korun, což je pouze zlomek toho, kolik stála rekonstrukce jedné poloviny Střeleckého ostrova," poukazuje sedmička kandidátní listiny Tomáš Heres. Podle něj je školství a vzdělání jedna z absolutních priorit strany.

 Nákupy až do domu

Pražská ČSSD zase cílí na starší generaci. "Zajistíme nákupy seniorům až do domu," slibuje na billboardech po celém území metropole. Při bližším dotazu však vyjde najevo, že si případný rozvoz budou muset senioři sami platit. A půjde tedy o běžnou službu, která již existuje.

"Tímto heslem chceme zdůraznit náš záměr rozšířit terénní služby pro seniory (ale nejen pro ně) zajišťované městskou částí," říká předseda ČSSD v Praze 4 Petr Horálek. Podle něj půjde o sociální typ služeb, které umožní domluvit se na pravidelné donášce či dovozu obědů či základních potravin.

"Nejedná se o službu zdarma. Konkrétní parametry budou vycházet z ekonomických možností městské části," podotkl.

Schopnou armádu a potravinovou soběstačnost

Letáky a inzeráty Strany práv občanů (a dříve i Zemanovců) si kladou ještě větší cíle. Její lídr do pražského zastupitelstva Luboš Smrčka například slibuje kromě zdravých financí i armádu schopnou teritoriální obrany, potravinovou soběstačnost a energetickou bezpečnost.

Jak toho chce jako případný zastupitel či primátor dosáhnout? Podle Smrčky to nejsou jeho vize, s kterými jde na magistrát. Jen prý měly zviditelnit stranu.

"My jsme se rozhodli spolu s volbami do obecních zastupitelstev připomenout také naše programové zásady a hlavní cíle," vysvětluje s tím, že samozřejmě běží i samostatná komunální kampaň s čistě komunálními tématy.

"Například bychom rádi velmi silně podporovali další rozvoj farmářských tržišť, a to ve spolupráci s neziskovými organizacemi nebo s provozovateli schopnými zajistit, že na nich nebudou prodávat překupníci a že tam nebude pod pláštíkem 'farmářských produktů' dodáváno zboží z dovozů a především z průmyslové produkce," poukazuje.

Máte rádi Aktuálně.cz?

Křišťálová lupa - hlasování pro A.cz

Hlasujte pro nás v internetové anketě Křišťálová Lupa 2015 v kategorii Zpravodajství. Za každý Váš hlas děkujeme!

HLASOVAT MŮŽETE ZDE >>

"Co se energetické bezpečnosti týká, v tomto směru je Praha velmi zranitelná a je potřebné posílit celý systém opatření v případě krizových situací," dodává Smrčka.  

Zdarma MHD, odpady i koupaliště

Jedním z nejčastějších slibů pak je jízdné po městě zdarma. Na MHD gratis láká nejen několik hnutí v Praze, ale například také hnutí Pro sport a zdraví Teplice nebo bývalý primátor Liberce za ODS Petr Skokan – nyní ovšem v dresu Nesehnutí. Politické hnutí Karlovaráci zase slibuje symbolické jízdné: děti a důchodci za korunu, ostatní za tři koruny.

Ještě více sdružení pak zase slibuje zrušit poplatky za svoz odpadu – nebo je alespoň drasticky snížit. To je například slib ODS v Uherském Hradišti (které kromě toho navrhuje parkovné v centru za korunu), Libčického občanského spolku v Libčicích nad Vltavou u Prahy (ten navrhuje pro místní i vstup na tamní koupaliště zdarma) či ODS ve Dvoře Králové nebo hnutí Mostečané Mostu.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 49 minutami

Dálnici D8 na Mělnicku uzavřela nehoda dvou nákladních aut

Dálnici D8 na Mělnicku uzavřela v sobotu odpoledne nehoda dvou nákladních aut, směr na Prahu je neprůjezdný. Hasiči odstraňují kapaliny vyteklé na vozovku, řekla ČTK mluvčí krajských hasičů Tereza Fliegerová. Podle policejní mluvčí Evy Hašlové se kolize obešla bez zranění.

Událost se stala po 13:30 na 22. kilometru ve směru na Prahu. Nákladní auta podle Fliegerové skončila zhruba 300 metrů od sebe, z jednoho unikly provozní kapaliny.

"Oba jízdní pruhy jsou uzavřeny kvůli vyšetřování dopravní nehody a odčerpávání pohonných hmot," uvedla Hašlová před 14:30. Řidiči havarovaných aut byli cizinci, podle dechové zkoušky před jízdou nepili alkohol.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Feuz vyhrál sjezd ve Wengenu a vyrovnal Klammerův rekord

Sjezd Světového poháru ve švýcarském Wengenu potřetí v kariéře vyhrál domácí lyžař Beat Feuz a vyrovnal rekord slavného Rakušana Franze Klammera. Dvaatřicetiletý závodník navázal na triumfy z let 2012 a 2018.

Feuz si na zkrácené trati po nočním sněžení dojel pro vítězství časem 1:42,53. Dominika Parise na druhém místě porazil o 29 setin a navíc italského reprezentanta sesadil z prvního místa průběžného pořadí Světového poháru sjezdařů a vede před ním o 16 bodů.

Třetí příčku obsadil se ztrátou 31 setin Thomas Dressen z Německa a na stupních vítězů se tak seřadili pouze vítězové dosavadních pěti sjezdů v sezoně. Dressen ovládl úvodní závod v Lake Louise, Feuz poté triumfoval v Beaver Creeku a v Bormiu dvakrát vyhrál Paris.

Feuz vedle tří vítězství ve Wengenu ještě skončil dvakrát druhý. Klammer závod na Lauberhornu ovládl třikrát za sebou v letech 1975 až 1977.

SP ve sjezdovém lyžování ve Wengenu (Švýcarsko):

Muži - sjezd:

1. Feuz (Švýc.) 1:42,53, 2. Paris (It.) -0,29, 3. Dressen (Něm.) -0,31, 4. Mayer (Rak.) -0,38, 5. M. Caviezel (Švýc.) -0,42, 6. Kilde (Nor.) -0,48, 7. Bennett (USA) -0,87, 8. Hintermann (Švýc.) a Kriechmayr (Rak.) oba -0,93, 10. Weber (Švýc.) -1,00.

Průběžné pořadí sjezdu (po 5 z 10 závodů): 1. Feuz 400 b., 2. Paris 384, 3. Dressen 201, 4. Mayer 200, 5. Kilde 198, 6. Kriechmayr 198.

Průběžné pořadí SP (po 20 z 44 závodů): 1. Pinturault (Fr.) 613, 2. Kristoffersen (Nor.) 611, 3. Kilde 591, 4. Paris 556, 5. Mayer 512, 6. Feuz 461, …116. Zabystřan (ČR) 12.

Zdroj: ČTK
Další zprávy