Praha - Bezmála polovina dopravního rozpočtu hlavního města bude příští rok směřovat na budování dálnice přes centrum Prahy. Kvůli nové autostrádě s několika tunely a mimoúrovňovými křižovatkami ale podle kritiků nezbudou peníze například na stavbu nových tramvajových linek či bezbariérových přístupů do metra.
Dálnice, která povede na dohled od katedrály svatého Víta, je přitom reálnou hrozbou pro pražské ovzduší. Vzduch v hlavním městě už teď vzhledem k hustému automobilovému provozu patří k nejšpinavějším v zemi, nová velkokapacitní silnice by tento stav mohla ještě zhoršit.
Na dopravu v Praze půjde příští rok zhruba 19,5 miliard korun. Stavba nové autostrády spolkne přibližně 7,5 miliardy. Na rozvoj veřejné dopravy se v pražském rozpočtu počítá s částkou necelých tří miliard.
"Zastupitelé měli zohlednit fakt, že veřejnou dopravu používá 43 procent obyvatel Prahy, automobily jen 33 procent lidí," připomněl Michal Křivohlávek, mluvčí sdružení Auto*Mat, které se dlouhodobě věnuje pražské dopravě.
Bém: Dálnice je prioritou
Podle primátora Pavla Béma je ovšem stavba silnice s tunelem pod Letnou a Stromovkou pro pražskou dopravu naprosto klíčová. Je součástí vnitřního okruhu, který má chránit historické jádro města. Proto na ní jde tolik peněz. "Tvrdím, že už před deseti lety to mělo být zaplacené. A měla to zaplatit vláda, nebo se o to mělo starat předchozí vedení radnice," řekl Bém v České televizi.
- Čtěte více: Projeďte si rekordní tunel pod Letnou
Odmítl, že by městská hromadná doprava v Praze zůstala bez peněz. "Příští rok dokončímě trasu metra do Letňan. Začneme nebo připravujeme stavbu trasy metra A na letiště a trasy metra D," zdůraznil Bém.
Mluvčí pražského dopravního podniku Ondřej Pečený dodal, že příští rok se otevře asi kilometrový úsek nové tramvajové linky v Radlicích. Přibudou i další nízkopodlažní tramvaje. "Bezbariérové cestování se bude jenom zlepšovat," řekl Aktuálně.cz Pečený.
Proč se zdražuje MHD
Podle sdružení Auto*Mat by se ovšem mohlo pro veřejnou dopravu udělat mnohem víc, kdyby se nestavěla problematická dálnice přes centrum Prahy.
"Ukazuje se, že skutečným důvodem pro zdražování jízdného hromadné dopravy není snaha o větší komfort cestujících, ale potřeba zaplatit tunely," tvrdí Michal Křivohlávek z Auto*Mat.
Jeho kolegyně Tereza Vohryzková uvedla, že nebýt tunelu pod Stromovkou za několik desítek miliard korun, mohla být MHD v Praze úplně zdarma. "Za tak obrovské peníze by šlo postavit skoro celou trasu metra D, případně dvě rychlodráhy na letiště, 45 kilometrů tramvajových tratí nebo sto moderních vlakových zastávek," řekl Vohryzková.
Na dálnici půjdou miliardy několik let
Schválený pražský rozpočet kritizují i tamní zastupitelé Strany zelených, přestože strana má v pražské "vládě" - radě města - svého člověka. Petr Štěpánek je radním pro životní prostředí.
Prohlášení pražské rady
"Jednoznačnou prioritou rady bude i nadále podpora městské hromadné dopravy. Rada chce udržet její mimořádně vysoký podíl na celkových přepravních objemech, a proto bude cílevědomě zkvalitňovat a rozšiřovat síť MHD.""Schválený rozpočet je v rozporu s programovým prohlášením rady hlavního města," řekla zastupitelka Petra Kolínská ze Strany zelených. Uznává, že v investicích do pražské dopravy nejsou zahrnuty peníze z evropských fondů a ze státního rozpočtu. I tak je podle ní rozdíl mezi investicemi do silnice a do městské hromadné dopravy propastný.
Podle Kolínské je problémem to, že dálnice prostředkem Prahy bude vyžadovat miliardy korun každý rok. "Diskriminace veřejné dopravy nás čeká ještě několik dalších let," řekla Kolínská.