Češtinář: Hodnocení maturitních slohů nebylo objektivní

Jakub Novák
23. 6. 2013 17:20
Rozhovor s češtinářem Josefem Soukalem o maturitní zkoušce z českého jazyka
Foto: Zuzana Hronová

Praha - Letošní výsledky maturit z češtiny potvrdily, že opravy slohů učiteli jsou krokem zpět.

Myslí si to Josef Soukal, místopředseda Asociace středoškolských češtinářů.

"Mnohokrát jsme od loňska deklarovali, že návrat hodnocení zpátky do škol je krokem zpět v plném významu slova. Předpokládali jsme, že procento neúspěšných žáků se vrátí k úrovni roku 2011, což se také stalo," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Kromě toho se také shoduje s názorem, že letošní test byl sice o něco těžší než předchozí, svojí náročností však plně odpovídal ilustračnímu testu.

Aktuálně.cz: Při pohledu na čísla neúspěšnosti u letošních maturit z českého jazyka - výrazně se zlepšily výsledky žáků ze slohů - ten důvod je jasný, opravování slohů se vrátilo do škol, nicméně oproti roku 2011 jsou výsledky stále horší. Dá se z toho soudit, zda přesunutí hodnocení maturitních slohů od externích hodnotitelů zpět do škol mělo význam? Nebo ho považujete za chybu?

Josef Soukal: Mnohokrát jsme od loňska deklarovali, že návrat hodnocení zpátky do škol bez náhrady, tedy bez přípravy na opětné zavedení centrálního hodnocení, je krokem zpět v plném významu slova. Předpokládali jsme, že procento neúspěšných žáků se vrátí k úrovni roku 2011, což se také stalo.

Aktuálně.cz: Ministr Petr Fiala však právě na rozdílech mezi roky 2013 a 2011 demonstroval, že učitelé jsou již přísnější a označil vrácení oprav učitelům "za velmi dobrý krok".

Statistický rozdíl mezi roky 2011 a 2013 není významný, navíc tento rozdíl se velmi pravděpodobně o něco málo sníží po opravném podzimním termínu. Zaměříme-li pohled šířeji, tedy nejen na žáky, kteří zkoušku nesložili, pak vztah mezi výsledky v letech 2011 a 2013 a mezi výsledky z roku 2012 ukazuje, že objektivní maturitní linii bez kalibrace hodnotitelů není možné nastavit.

A to nemluvím o vlivech, vůči kterým je nezávislé hodnocení imunní, tedy tlaku na vylepšování výsledků s ohledem na zájmy hodnotitele či školy.

Aktuálně.cz: Dá se z výsledků toto "vylepšování" nějak odvodit?

Z analýz statistických dat je patrné, že výsledky žáků v písemné zkoušce a také v ústní zkoušce nekorespondují s výsledky testů, konkrétně - jsou nadhodnocené. Závěr je jasný: Tam, kde mají hodnocení v rukou školy, je maturita nespolehlivá.

Aktuálně.cz: Ke zhoršení, zejména oproti loňskému roku, došlo v případě didaktického testu, čím si to vysvětlujete? Měnil se nějak katalog požadavků na maturanty?

Katalog se neměnil, test jeho požadavkům odpovídal. Ztotožňuji se se závěry Jiřího Kostečky, který ve své recenzi maturitního testu konstatoval, že letošní test byl o něco těžší, současně ale svou náročností odpovídal ilustračnímu testu 2013.

 

Právě se děje

Další zprávy