Praha - Úřady sice ještě nepovolily stavbu nové ranveje v Ruzyni, nová část rychlostní silnice z Prahy na Karlovy Vary s přistávací dráhou pro letadla už počítá.
Kousek za Prahou jsou na krajích autostrády, která se motoristům otevřela v sobotu, základy pro most, přes nějž povede konec plánované ranveje. Kvůli bezpečnosti letového provozu je navíc asi tři sta metrů rychlostní silnice vyrobena z nehořlavého betonu namísto tradičního asfaltu.
V místě, kde je rychlostní silnice připravena na přemostění, omezují dopravní značky rychlost na 80 kilometrů v hodině.
Tuto část nové autostrády neplatilo státní Ředitelství silnic a dálnic, ale jiná státní organizace - Letiště Praha. "Stálo to 200 milionů korun," řekla Aktuálně.cz mluvčí ruzyňského letiště Eva Krejčí.
Dodala, že speciální úprava rychlostní silnice R6 byla nutná, aby stavba nové ranveje nezasáhla do provozu na dálnici. "Jinak by se musel provoz zastavit," vysvětlila Krejčí.
Soud stavbu odložil
Kdy se se stavbou nové přistávací a vzletové dráhy v Ruzyni začne, však v tuto chvíli není vůbec jasné.
Nejvyšší správní soud totiž na konci října zrušil změny územního plánu, které s ranvejí na severozápadním okraji Prahy počítaly. Soud konstatoval, že pražští zastupitelé při schvalování plánu porušili zákon. Ze stejných důvodů přitom soud zrušil územní plán už před dvěma roky.
"Tehdy vytýkané nedostatky nebyly ani v nové změně územního plánu odstraněny," konstatovala soudkyně Daniela Zemanová.
Deset mostů na deseti kilometrech
Na právě otevíraném úseku rychlostní komunikace z Prahy do Pavlova dlouhém 10,4 kilometrů je celkem deset mostů o celkové délce 740 metrů.
Dálnice vyšla na 3,2 miliardy korun, což je podle dopravního experta Petra Moose z Vysokého učení technického dobrá cena.
"Efektivita je v tomto případě velmi prokazatelná. Jeden kilometr vyšel na 300 milionů," řekl Moos krátce před tím, než spolu s dalšími hosty přestřihl v pátek pásku na nové dálnici. Podle Moose může v efektivnosti vynaložených prostředků sloužit tento úsek rychlostní silnice jako vzor pro další stavby.
Celá R6 z Prahy do Karlových Varů a Chebu by měla být dokončena v roce 2015 a vyjde ještě na desítky miliard korun. Ředitel státního Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík slíbil, že se pokusí autostrádu dokončit dříve.
"R6 je mimořádně důležitou komunikací," řekl Brunclík.