Boss odborů: Kalousek rozdával, teď chce šetřit?

Petr Holub, Jakub Antoš
21. 6. 2007 13:51
Senátor a odborář Milan Štěch odpovídal on line
Milan Štěch, předseda ČMKOS
Milan Štěch, předseda ČMKOS | Foto: Ondřej Besperát

On-line - Dva dny před velkou odborářskou demonstrací proti vládním refomám daní, dávek a zdravotvnictví, zopakoval v on line rozhovoru se čtenáři Aktuálně. cz boss největší odborové centrály v zemi všechny známé argumenty, proč "své" muže na Václavské náměstí přivede.

"Důsledky dopadnou výrazně na zaměstnance a na příjmově střední a nižší skupiny. Největší dopady budou v letech dále. Rozhodující kroky se přijímají nyní a my chceme občany informovat a chceme přimět politiky, aby o navržené reformě zodpovědně jednali a rozhodovali v duchu slibu ústavních činitelů, že budou jednat v zájmu všech lidí. To znamená nejen těch, co jim dávají sponzorské dary na volební kampaně a podobně," řekl v jedné z odpovědí Milan Štěch, který je krom odborářského vůdce také senátorem a členem sociální demokracie.

Kalousek a ti další

Odmítl také hlavní důvody, pod nimiž vláda reformu (odbory ji mediálně inazvaly Škrtreforma) prosazuje. Podle Štěcha nejsou státní dluhy tak vysoké, aby se muselo razatně šetřit. "Hesla o zadlužování často říkají ti, co plnýma rukama peníze státního rozpočtu rozdávali - např. pan Kalousek a další," uvedl mimo jiné.

Už včera řekl rádiu Impuls, že očekává na sobotní demonstraci desetitisíce lidí. České dráhy vypraví na Moravu mimořádné vlaky, v jiných regionech připojí k běžným spojům zvláštní vagony. Vše zaplatí odbory, řekl dnes Štěch.

Léto není nejlepší

Zároveň přiznal, že termín demonstrace - před prázdninami - není nejlepší. "Vláda se ale rozhodla tzv. batoh reforem prosadit právě v letních měsících. Zajisté kalkuluje s menší pozorností občanů a my považujeme za správné reagovat a umožnit to i všem občanům v době před tím, než bude zásadní rozhodnutí v podobě zákonů přijato," vysvětlil to však.

Na možnost, že odborové akce zastaví reformy, se dívá střízlivě. "Zajisté by se podařilo reformu zastavit, kdyby všichni ti, kterí s ní nesouhlasí, využili svého občanského práva, účastnili se demonstrací a své názory sdělovali politikům, nejlépe svým poslancům, se žádostí,a by jim vysvětlili, proč konají kroky proti nim a prospěšné jen pro vyvolené," uvedl.

Odpovězeno: 21. 06. | 12:39Autor: TLX

Otázka: Kdy jste se naposledy "živil" rukama, a co jste dělal, pokud jste vůbec kdy pracoval? Jak vysoký máte plat? Na úrovni lidi které zastupujete to asi nebude, že? Tak 3-4x tolik? Nejsou odbory jen prodloužená ruka ČSSD, když v obou organizacích jsou ve vedení stejní lidé? Děkuji za odpovědi.

Milan Štěch: Můj životopis najdete na mých www stránkách. Pracoval jsem jak manuálně, tak v oblasti technických profesí a manuální práce se nebojím ani dnes. Můj plat je plat senátora a v odborech beru pouze 25% platu, který bych mohl pobírat. Zbytku jsem se zřekl a měsíčně část toho dávám na humanitární účely. MOžn, že by bylo zajímavé, kdyby jste se zeptal některých dalších senátorů, např. z ODS, např. z řad starostů a pod. zda-li jednají podobným způsobem. Jsem jediný člen ČSSD ve vedení ČMKOS a o všech zásadních krocích, které činíme, rozhodují volené orgány ČMKOS, kde členů politických stran je velice málo. Předpokládám, že zajisté víte, že většině demokratických zemí jsou představitelé odborů členy politických stran a i zastupují občany v parlamentu. Není to samoúčelné. Praxe jim potvrdila, že je potřeba zájmy zaměstnanců prosazovat i uvnitř politických stran a v parlamentech.

Odpovězeno: 21. 06. | 12:39Autor: Octobriana

Otázka: Co má větší vliv na osud naší republiky - 1 hlas ve volbách nebo účast na demonstraci?

Milan Štěch: Vše je důležité.

Odpovězeno: 21. 06. | 12:41Autor: neo

Otázka: co je špatného na privatizaci školství a zdravotnictví? akorát místo abych lil peníze do státního rozpočtu(skrz úředníky peněz ubyde), budu tyto služby platit přímo. Progresivní zdanění je demotivační...takový trest za to, že se snažím vydělat více. Rovná daň z příjmu je o něco spravedlivější

Milan Štěch: Sdílím jiné názory než Vy a nejsem sám. Podnikání je za účelem zisku a některé veřejné služby jsou životně nenahraditelné, a proto člověk nemůže být odkázán jen na svoji kupní sílu. Váš názor Vám neberu, historie ale dává si myslím,za pravdu mému názoru.

Odpovězeno: 21. 06. | 12:44Autor: Radim Bzura

Otázka: Nepřijde Vám váš přístup kontraproduktivní? Neakceptujete úspěšné daňové změny v Irsku, Slovensku, Holandsku? Proč by měl vzdělaný, flexibilní a aktivní člověk platit větší daně? ( a dotovat často líné a pasivní ). Solidarita s nemocnými a seniory. ( co vy na to?!)

Milan Štěch: Daňová kvóta v ČR je 5% pod EU 25. Až se podaří stabilizovat veřejné rozpočty tak, aby stát i obce mohly splnit svoje povinnosti a udržovat infrastrukturu, jsem pro snižování daní, ale všem skupinám daňových poplatníků, t.zn. nejen těm příjmově nejsilnějším, majetkově silným a právnickým osobám. Zahraniční investoři k nám přicházeli a přicházejí při současné výši zdanění proč jim tak výrazně snižovat daně a zdhoršovat postavení občanů, obcí a veřejných rozpočtů.

Odpovězeno: 21. 06. | 12:45Autor: Jiří Bakkal

Otázka: Nestydíte se jako bývalý komunista rozeštvávat lidi?

Milan Štěch: Nikoho nerozeštváváme. Pokus o jednotu za každou cenu mi připomíná právě doby minulé.

Odpovězeno: 21. 06. | 12:47Autor: neo

Otázka: Pořád se mi zdá lepší platit školné na VŠ třeba 5let, než pak 40let po celou dobu co budu pracovat. To platí i pro zdravotnictví.Platit si dobrovolně ZP (jako jiná pojištění) a k plnění by došlo až při vážné události..jinak běžné úkony hradit sám. (jako např.Havarijní pojistka na auto)

Milan Štěch: Je to Váš názor, není to otázka. Já mám názor jiný. Ten zajisté znáte.

Odpovězeno: 21. 06. | 12:48Autor: Jindra Pardubice

Otázka: Pane Štěch, chci se zeptat, jak je možné, že se dělají reformy, kde se má škrtat a poslanci si přidávají, je to morální? Děkuji.

Milan Štěch: Není to morální. A sám za sebe Vám mohu říci, že jsem pro zvýšení platu ústavních činitelů nehlasoval.

Odpovězeno: 21. 06. | 12:49Autor: Jirka - učitel

Otázka: Není nešťastné směrovat tyto akce ke konci školního roku a do prázdnin. Větší údernost by mělo září ?

Milan Štěch: Máte zajisté pravdu, ale jak víte vláda se rozhodla tzv. batoh reforem prosadit právě v letních měsících. Zajisté kalkuluje s menší pozorností občanů a my považujeme za správné reagovat a umožnit to i všem občanům v době před tím, než bude zásadní rozhodnutí v podobě zákonů přijato.

Odpovězeno: 21. 06. | 12:52Autor: Karel

Otázka: Kdy budete stávkovat proti zneužívání sociálního systému, zdravotního systému ? Kdy přestanete pít víno a kázat vodu ?

Milan Štěch: Proti zneužívání sociálního systému není potřeba stávkovat, je potřeba ty osoby, které tak konají postihovat. Obdobně je potřeba postihovat ty osoby, které načerno zaměstnávají jak cizince, tak české občany. Zrovna tak postihovat ty, co tunelují firmy, korumpují veřejné činitele.Jsem pro osobní postihy, ale ne pro kolektivní tresty.

Odpovězeno: 21. 06. | 12:58Autor: L.Podrojski

Otázka: Mohl by jste mi říci jak odbory resp. ČSSD a KSČM chtějí ukončit zadlužování republiky? Podotýkám, že na reformy měly 8 let času a doposud z jejich strany zaznívají jen negativní reakce a žádný konstruktivní program pokud programem není ožebračování střední třídy a podpora nepracujících socek...

Milan Štěch: Za ČSSD ani KSČM nemám žádný mandát hovořit. Jak víte zadluženost ČR je podstatně nižší než většiny EU a např. USA, přesto jsem výrazným zastáncem toho, aby se ve velmi krátké době české veřejné rozpočty vyrovnaly s maastrichtskými kriterii. K tomu ale nevidím cestu v prudkém nezodpovědném snížení daní (přijmově nejsilnějším, firmám ze zisku a majetkových). Řešení vidím v tom, že se provedou audity veřejných rozpočtů a jednotlivých kapitol státního rozpočtu, že se v nových právních předpisech bude požadovat a dbát na snížení administrativní náročnosti správních činností a na základě toho snižovat i výdaje s tím spojené. Pětiletková hesla o snižování zaměstnanců se nikdy neosvědčila. Lepší kondici veřejných rozpočtů můžeme zajistit i stabilním hospodářským růstem, který je třeba udržet. Myslím si, že škrty, které se připravují na období do roku 2010 budou mít podobné účinky jako úsporné balíčky Václava Klause.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:00Autor: Radim Bzura

Otázka: Kdo hradí např. speciální vlaky? ( ČD nebo Odbory ?!). Není úkolem odborů kolektivní vyjednávání se zaměstnavatelem místo vstupování do politiky?! Mezi členy odborů za které mluvíte nejsou pravicový voliči KDU, ODS a SZ?!

Milan Štěch: Všechny náklady na zajištění demonstrace hradí odbory ze svých zdrojů. Do činnosti odborů patří jak kolektivní vyjednávání, tak i obhajoba sociálních a hospodářských zájmů zaměstnanců. ČMKOS je členem Evropské odborové konfederace a obdobně jako my ve věcech, kterých se reforma dotýká, vystupují i naši kolegové v zahraničí.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:04Autor: Josef

Otázka: Dobrý den
Pane Stěch zeptal bych se Vás jen na jedno-jak dlouho podle Vás bude česká republika ještě pro západní země zemí s levnou pracovní silou?
Není totiž pravdou jak se domnívají "pravicový intelktuálové" že v naši zemi se snad nepracuje a je zde nalomena morálka,je to totiž přesně naopak.

Milan Štěch: Plně s Vámi souhlasím. Myslím, že čeští zaměstnanci jsou kvalitní a stále velmi levní. Jinak by sem nepřicházeli zahraniční investoři. Problém je v tom, že si zvykli, že jsme velice levní a někteří naši politici jim v tom napomáhají. Na druhou stranu respektujeme, že růst mezd má odpovídat růstu produktivity práce, což v ČR je. V některých oborech, zejména zpracovatelského průmyslu, by měly být mzdy podstatně vyšší, což ukazují při analýze i jednotkvé náklady práce. Proto se snažíme v kolektivním vyjednávání tempo růstu mezd zvýšit.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:08Autor: pozorujici

Otázka: Aktualne.cz Vas krive obvinilo v souvislosti s vyhruzkami Melcakovi a Pohankovi, podate na aktualne.cz zalobu nebo si tady budou novinari delat co se jim zlibi ? Dokumentaci mam pochopitelne k dispozici.

Milan Štěch: Pokud jsem se s informací seznámil, nebyla příliš nepravdivá. Já jsem panu Melčákovi, s kterým se znám (ne důvěrně), zaslal v době jeho avizované podpory vládní koalici SMS zhruba následujcíího obsahu: "Uvědomuji si, že tvůj hlas poškodí mnoho slušných lidí." To nebyla výhrůžka, to bylo upozornění a je mi líto, žemá obava se v těchto dnech naplňuje.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:10Autor: Jan

Otázka: Zdravím Vás p. Štěchu, ač nejsem nejchudší,souhlasím, že poškozena bude tato skupina a proto si cením vaší smysluplné práce. Otázka. Po privatizaci většiny zdravotnictví atd. očekávám, že se hospodaření těchto subjektů záhy skončí v červených číslech a stát a kdo to zaplatí je zřejmé. Souhlasíte?

Milan Štěch: Plně s vámi souhlasím. Zkušdnosti ze zemí, kde je větší podíl soukromého sektoru ve zdravotnictví potvrzují, že kvalitní zdravotnictví není přístupné pro všechny občany. Náklady na zdravotnictví, kde je velký podíl soukromého sektoru jsou k HDP mnohem vyšší než v ČR.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:13Autor: pozorujici

Otázka: Za kdu-csl kandidoval tusim sef hospodarske komory. Pokud na Vas tedy nekdo utoci ohledne angazovanosti v politice, proc na to nepoukazete? Nebo jeden smi a jiny nikoliv?

Milan Štěch: Máte pravdu. A není jediný kdo z hospodářské branže kandidoval. Řada jich je členy parlamentu, ale to samozřejmě "objektivním novinářům" narozdíl od mojí osoby, nevadí. Já jsem to několikrát novinářům sdělil. Těm co v politice vadím, radost neudělám a dál v parlamentu hodlám hájit názory, které i prezentuji.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:16Autor: pavel

Otázka: Muzu se zeptat, kolik mate deti, popripade vnoucat? Co jaky maji nazor na odbory? Nejste vy starsi levicaci trosku sobci, zadluzite nam republiku a je vam uplne jedno, ze my tu budeme zit po vas...

Milan Štěch: Mám dvě děti s vysokoškolským vzděláním. Jejich názory neovlivňuji, a pokud s nimi o záležitostech veřejných a odborových hovořím, mají názory shodné nebo blízké. Možná je to tím, že ví, že to co hlásám také prosazuji a řídím se tím. A že jsem o svých postojích plně přesvědčen, a že je si vytvářím postupně a na základě mnoha informací. Hesla o zadlužování často říkají ti, co plnýma rukama peníze státního rozpočtu rozdávali - např. pan Kalousek a další.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:21Autor: občan brych

Otázka: Z čeho se budou platit socialní podpory, důchody, zdravotní péče, dotace ČD, když budem všichni nezaměstnaní hrdinové? Myslíte, že nám budou peníze posílat Číňani?

Milan Štěch: Po mnoha letech strašení, že ČR bude mít enormní nezaměstnanost pokud nebude dostatečně asociální a pokud bude mít zákoník práce, se negativní výsledek nedostavil. Pokud jste trochu znalý poměrů ve světě, trvalý hospodářský růst mají země, kde je dobrý funkční sociální systém. Například Skandinávie.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:24Autor: Nika

Otázka: Možná je to hloupé, ale mohl byste mi laicky vysvětlit o co jde? A myslíte si, že česku SKUTEČNĚ hrozí generální stávka?

Milan Štěch: Nesouhlasíme s obsahem navržené reformy veřejných rozpočtů, protože její důsledky dopadnou výrazně na zaměstnance a na příjmově střední a nižší skupiny. Její největší dopady budou v letech 2010 a dále. Její rozhodující kroky se přijímají nyní a my potom chceme občany informovat a chceme přimět politiky, aby o navržené reformě zodpovědně jednali a rozhodovali v duchu slibu ústavních činitelů, že budou jednat v zájmu všech lidí tzn. nejen těch, co jim dávají sponzorské dary na volební kampaně a pod.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:27Autor: P.Jandak

Otázka: Jsem jen zvedav jak se zachovate v pripade vlady soc.dem.I ta bude muset udelat skrty ve verejnych vydajich .A zavest milionarskou(nebo jinak se jmenujici) dan je jen dukazem hluboke ekonomicke nevzdelanosti,protoze i ve Svedsku (vas vzor) ji rusi!

Milan Štěch: Připomínám, že i proti reformě Vladimíra Špidly v roce 2003 jsme protestovali, a to zejména proto, že v rozporu se svými předvolebními sliby v návrhu reformy nebyly kroky k omezení velkého podílu šedé ekonomiky a daňových úniků. Nezáleží nám na tom, jaká strana vládne, ale jak jedná. Tak tomu je a bude, pokud budu v čele ČMKOS.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:30Autor: sokolí oko

Otázka: Dobrý den. Nemyslíte si, že jenom výhrůžka stávky nic neřeší. Jak by problémy s veřejnými financemi řešila ČMKOS? Má snějaké řešení?

Milan Štěch: V jedné z předchozích odpovědí jsem stručně uvedl, jak reformu uskutečnit, aby byla spravedlivější. Znova opakuji, že za špatný základ považujeme snížit výrazně daně a tím situaci veřejných rozpočtů ještě zhoršit. Zapomíná se na to, že většina obcí má nedostatek finančních zdrojů, že nemá již rezervy z prodeje akcií energetických společností a tedy potřebuje větší podíl daní pro zajištění základní občanské vybavenosti.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:33Autor: [email protected]

Otázka: Jsem sice důchodkyně, ale je mi upřímně líto mladých lidí. Ti co kradli za bývalého režimu přetočili kabáty a kradou dále, jsou z nich !podnikatelé! a chování k lidem kteří dřou na jejich vily a auta je otřesné.V krnovské slévárně se opravdu dře za 48,50/hod a to ve třísmenném provozu.Odbory nemají.

Milan Štěch: Ve firmách, kde odbory si zaměstnanci nezaloží, je situace většinou horší než v těch kde je mají. Možná, že by měli zkusit pracovat v takovéto firmě někteří jak já je nazývám, tržní komsomolci, aby se ze svých ultraliberálních názorů, získaných od jim podobných průkopníků, vyléčili. Možná, že by přišli na chuť i kolektivní ochraně - odborům.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:33Autor: Jarda

Otázka: Můžete říct, kdo vás platí? Jsou to peníze z odborových příspěvků, nebo i peníze daňových poplatníků ?

Milan Štěch: Již jsem odpovídal.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:34Autor: zdanov

Otázka: Kolik berete průměrně v ČMKOS peněz?

Milan Štěch: Již jsem odpovídal.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:38Autor: Mgr. Viktor Hájek

Otázka: Jak dosáhnete toho, že učitelům by měla mzda růst aspoň o inflaci. Přece nelze zmrazit to, na co jsem studoval VŠ a dále se vzdělávám a práce přibývá z MŠMT a peněz bude méně? Děkuji

Milan Štěch: Myslím si, že učitelům, ale i dalším zaměstnancům, mají růst platy a mzdy více než o inflaci. HDP, které je v reálné hodnotě, roste přes 6%, takže růst reálných mezd by neměl být menší. Spíše větší. Prosím nenapadejte mě. Beru v podnikatelské sféře v úvahu nutnost růstu produktivity práce a úroveň jednotkových nákladů práce. Jinak si myslím, že pokud reforma projde, situace zaměstnanců veřejných služeb, včetně učitelů, bude špatná.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:40Autor: Martin

Otázka: Dobrý den,rád bych se vás zeptal,jestli si myslíte,že opravdu můžete zastavit tuto reformu aco pro to uděláte.Každopádně vám držim palce a doufám,že se vám to podaří.Přeji hezký den

Milan Štěch: Zajisté by se podařilo reformu zastavit, kdyby všichni ti, kterí s ní nesouhlasí, využili svého občanského práva, účastnili se demonstrací a své názory sdělovali politikům, nejlépe svým poslancům, se žádostí,a by jim vysvětlili, proč konají kroky proti nim a prospěšné jen pro vyvolené.

Odpovězeno: 21. 06. | 13:42Autor: Libor

Otázka: Pane Štěchu,
co si myslíte o dotazech vzdělaných, flexibilních a aktivních sobců, kteří nemají na víc, než omílat stokrát opakovanou lež o zadlužování? Jinak přeji štěstí a držím palce.

Milan Štěch: Někteří to dělají z důvodu neznalosti praktického života, nerespektování toho, že ne všichni pracují v lukrativní profesi a městě s malou nezaměstnaností. Někteří to děljí proto, že chtějí mít ještě větší bankovní účty neboť peníze jsou pro ně jedinou hodnotou. A také platí staré známé "Sytý hladovému nevěří".

Odpovězeno: 21. 06. | 13:46Autor: belak

Otázka: Dobrý den,
myslím, že odbory celkově ekonomice škodí a funkcionáři se starají jen o své požitky!Věřím, že reforma projde!!!Vy chcete opravdu rovnost všech? Já ne!

Milan Štěch: Váš názor asi pramení z politických prohlášení některých politiků, kteří místo, aby vedli věcnou diskusi, se uchylují k nálepkování. Žádná rovnost přece není a nebude. Chci rovné šance a také to, aby se společnost výrazně nepolariovala, protože jak ukazuje historická zkušenost, tak i třeba situace v Latinské Americe, je to zdrojem nestability... Děkuji za otázky a přeji hezký den.

 

Právě se děje

Další zprávy