Jednou z priorit ministra školství Petra Gazdíka (STAN) je změnit podobu maturit. Odborníci nyní řeší, jak by zkoušky měly vypadat. Jedním z návrhů je, že by se skládala profesní nebo vysokoškolská maturita. První typ by umožňoval výkon povolání vyžadujících maturitu, druhý vstup na vysokou školu. Někteří ředitelé škol ale míní, že změn bylo dost a chtějí, aby maturita zůstala ve stávající podobě.
Ministr školství Petr Gazdík
Měly by se podle vás změnit maturitní zkoušky a z jakého důvodu ano/ne?
O změně modelu maturitní zkoušky hovořím dlouhodobě. Měli bychom především najít její ucelenou podobu - proč ji vlastně potřebujeme a co by mělo být jejím výsledkem. Podle mého názoru nemá být tato zkouška o jednom dni, kdy buď vše získám, nebo vše ztratím. Pojetí maturity coby jakéhosi iniciačního obřadu, zkoušky z dospělosti, je už potřeba překonat. Tato zkouška by především měla žáka motivovat, aby na sobě během studia na střední škole či gymnáziu pracoval a snažil se dosáhnout co nejlepších výsledků.
Státní část by měla být jakýmsi středoškolským minimem, které by obsahovalo společenskovědní, jazykový a přírodovědný základ. Zbytek by byl na konkrétní škole. Ale toto je moje představa, o změnách je samozřejmě potřeba vést diskusi. Cílem je, aby se podoba maturitní zkoušky po dosažení odborné i politické shody nějakou dobu neměnila a byla stabilní.