Objev dne – Do konce roku 2015 nebude dokončen poslední úsek dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové. Totéž platí po sesuvech v Českém středohoří pro dálnici D8 z Prahy do Ústí nad Labem.
Do nejasné budoucnosti se odsunují plány na rychlostní silnici R35, která by vedle zanedbané D1 propojila Čechy s Moravou, dokončení obchvatu Českých Budějovic na dálnici D3, stavba obchvatu Frýdku-Místku na silnici R48, silnice z Prahy do Karlových Varů i jakékoli rychlostní spojení Česka a Rakouska.
Hroutí se totiž financování dopravních staveb, jak připouští návrh dopravního rozpočtu na léta 2014–2016, který má Insider k dispozici. Vláda by měla materiál projednat během srpna.
Třicet evropských miliard na odpis
V první řadě za to mohou vládní rozpočtové úspory. Celkové výdaje na dopravní stavby poklesnou z letošních 43 na 33 miliard korun v příštím roce, v dalších dvou letech se budou pohybovat okolo patnácti miliard. Silnice budou mít nárok zhruba na polovinu zmíněných dotací, zbytek pohltí železnice.
Nejde jen o to, že vláda pošle nižší dotaci do Státního fondu dopravní infrastruktury. Peněz bude tak málo, že nepostačí ani na spolufinancování evropských projektů. „Rozpočet pro rok 2014 a pro oba roky střednědobého výhledu je sestaven jako vyrovnaný s výhradou, že takto sestavený rozpočet neumožňuje dočerpat evropské dotace,“ vysvětlují ministerští úředníci.
Vládní podpora přislíbená na příští rok ještě umožňuje spolufinancovat projekty, které dotuje evropský rozpočet 2007–2013 a které tedy musí být vyúčtovány nejpozději v roce 2016. Chybí však celkem 12,5 miliardy na spolufinancování v letech 2015–2016. Experti ministerstva dopravy odhadují, že se bez těchto peněz nepodaří vyčerpat 25–30 miliard slíbených dotací z Bruselu.
Účet za megalomanské plány
Druhým důvodem je chybná investiční politika v období ministrů dopravy Aleše Řebíčka a Gustáva Slamečky, kteří nechali uzavřít desítky kontraktů na výstavbu méně důležitých silnic. Státnímu investorovi ŘSD se dosud nepodařilo všechny kontrakty uskutečnit. „Primárně se jedná o smluvní závazky uzavřené v letech 2008–2009, kde výstavba nebyla vůbec zahájena. V některých případech byla výstavba zahájena jen formálně nebo ukončena v prvotních fázích z důvodu nedostatku finančních prostředků,“ popisuje ministerský dokument důvody, proč se v příštích letech nepodaří dokončit nic významného.
Například v příštím roce se opraví pět úseků dálnice D1 o celkové délce 37 kilometrů za pět miliard, vedle toho se však dokončí jen stavby, které kvalitu dálniční sítě jako celku nezlepší.
Dva úseky o celkové délce 16 kilometrů zajistí rychlostní spojení severočeských měst Žatce a Chomutova, osmikilometrová přeložka spojí Chrastavu s Hrádkem nad Nisou na Liberecku, tříkilometrový obchvat Vlachova a Zvole zrychlí dopravu na silnici první třídy mezi Mohelnicí a Zábřehem.
Až koncem roku 2015 mohou být dokončeny další stavby, především modernizace silnice první třídy z Opavy do Ostravy a první, dvoukilometrová část dálničního obchvatu Českých Budějovic. Tento předpoklad ovšem platí pouze v případě, že se ve státním rozpočtu najde požadovaných 12,5 miliardy.
Experti ministerstva dopravy upozorňují, že bez další dotace ve výši sedmi miliard korun nebude do konce roku 2016 zahájena stavba žádné další dálnice či rychlostní silnice.
Petr Holub