Tady si dejte pozor. Mapa rizikových míst, kde kamiony bourají nejčastěji

Aleš Vojíř Aleš Vojíř
7. 10. 2024 16:03
Na českých silnicích se od roku 2010 stalo skoro čtvrt milionu nehod s účastí nákladních aut. Z dat vyplývá, že kamiony nejvíce nebourají na dálnicích, ale naopak tam, kde čtyřproudé silnice chybí. Aktuálně.cz přináší podrobnou mapu nejčastějších nehodových míst.
Foto: Aktuálně.cz

Na několik hodin zablokoval minulou středu dálnici D35 u Olomouce řidič kamionu s řepou. Usnul, narazil do svodidel a převrátil se. "Tahač skončil v protisměru, dálnice byla v místě nehody uzavřena v obou směrech," popsal policejní mluvčí Libor Hejtman.

Nehoda, kterou způsobil sedmačtyřicetiletý řidič, se zapíše do statistik jako další případ s účastí nákladního vozidla. Od roku 2010 se na českých silnicích stalo skoro čtvrt milionu takových kolizí, vyplývá z analýzy Portálu nehod, která se na nehody kamionů zaměřila. V průměru bourá zhruba čtyřicet nákladních aut denně.

Jak bourají kamiony(nehody s účastí nákladních vozidel, 2010 až 2023)

Infografika: Aktuálně.cz | Zdroj: Portál nehod

Když se kamiony srazí nebo převrátí na dálnici jako v případě zmíněné nehody, doprava v širokém okolí kolabuje. Událost si získá pozornost řidičů i médií. Nicméně jak ukazuje analýza Portálu nehod, ve srovnání s jinými typy komunikací bourají kamiony na dálnicích nejméně.

"Podíl nehod na dálnicích na celkových nehodách nákladních automobilů je pouze 8 procent. Naopak na silnicích první třídy je tento podíl téměř 20 procent, na silnicích druhé třídy 14 procent a u cest třetí třídy je to 10 procent," říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

Pokud na vytížených tazích dálnice chybějí, bourají tam kamiony ve větší míře. Ilustrovat to lze na okresu Svitavy. Kvůli nedokončené dálnici D35 tam nákladní vozy zůstávají na silnicích nižších tříd a bourají častěji než jinde v zemi. Jsou tam účastníky čtvrtiny všech nehod, zatímco celorepublikový průměr činí 18 procent bouraček s účastí kamionů.

Pokud jde o kraje, nejvyšší podíl nehod nákladních automobilů na celkovém počtu bouraček je na Vysočině. Do značné míry to jde na vrub dálnice D1. Intenzita provozu je na ní velmi vysoká, navíc vede ve vyšší nadmořské výšce, což má dopad na její sjízdnost zejména v zimě.

Kde přesně nákladní auta bourají a ostatní účastníci provozu by si tam na ně měli dát pozor? To se dá vyčíst z mapy nehodových míst kamionů za poslední dva roky, kterou Portál nehod poskytl datové redakci Aktuálně.cz. V mapě jsou zobrazeny nehody, u kterých byli řidiči nákladních vozidel uvedeni jako viníci.

Kde bourají kamiony často(nehody v posledních dvou letech, kde byl za viníka označen řidič nákladního vozidla)

Infografika: Aktuálně.cz | Zdroj: Portál nehod

"Hlavní příčinou nehod řidičů náklaďáků je způsob jízdy, který je na vině 64 procent všech nehod těchto vozů. Pro porovnání - u osobních vozů je to 48 procent," uvádějí analytici Portálu nehod. "Jde například o situace, kdy se řidič plně nevěnoval řízení vozidla, nesprávně se otáčel nebo couval, nedodržel bezpečnou vzdálenost za jiným vozidlem, vyhýbal se bez dostatečné boční vůle, jel po nesprávné straně vozovky, vjel do protisměru…" vyjmenovávají.

Nejrizikovější místa se tak často nacházejí u výjezdů z odpočívadel, nájezdů nebo v místech, kde se mění počet jízdních pruhů. "Pro kamiony je rizikový připojovací pruh nebo obecně změna jízdy v pruzích, kde bývá příčinou například omezení rozhledu řidiče," dodává Chalas.

Kde bourají kamiony často(počet nehod v posledních dvou letech)

Zdroj: Portál nehod

Křižovatka Kbelská-Novopacká v Praze

Křižovatka na spojnici mezi dálnicemi D8, D10 a Městským okruhem je typická velmi silným provozem kamionů. V místě připojování Novopacké je pro kamiony často problémem řazení do pruhů.

D8 - odpočívadlo Klíčany

Pár kilometrů od křižovatky Kbelská-Novopacká se nachází další problémové místo - je přímo na dálnici D8 na odpočívadle Klíčany. Rizikový je připojovací pruh při výjezdu z odpočívadla.

D1 - 21. kilometr u Mirošovic

Připojovací a odbočovací pruhy a vysoká intenzita provozu - to jsou hlavní důvody, proč je 21. kilometr u Mirošovic jedním z nejrizikovějších míst pro kamiony na D1.

CTPark - Hradec Králové

Mezi riziková místa se řadí i jedno poměrně kuriózní. Jde o úzkou místní komunikaci u CTParku v Hradci Králové. Nákladní vozy si po této silnici zkracují cestu, ale kousek od areálu na ně čeká podjezd pod tratí.

 

Právě se děje

Další zprávy