Rekonstrukce - Na letošní pátek třináctého zřejmě nikdo z více než 4200 lidí, kteří se plavili na palubě italské výletní lodi Costa Concordia, nikdy nezapomene.
Plavba po Středozemním moři tragicky skončila u ostrova Giglio v podstatě dřív, než vůbec začala.
Projděte si časovou posloupnost událostí, jež vedly ke smrti minimálně jedenácti lidí (bezmála tři desítky lidí jsou stále pohřešovány).
Pátek 13. ledna
Cca 18:00 - Costa Concordia kotví v přístavu Civitavecchia přibližně 80 kilometrů severozápadně od Říma. Naloďuje se 3000 pasažérů z celkem šedesáti zemí světa. Většina z výletníků ale pochází z Itálie, Francie, Německa a Španělska. Původní informace, že byl na palubě Čech, se nakonec nepotvrdila. Zbytek osazenstva tvoří posádka. Námořníci jsou především Italové, pomocný personál je povětšinou odjinud.
Cca 19:00 - Loď vyráží na sedmidenní plavbu se zastávkami v Marseille a Barceloně. Po týdnu se má část cestujících vyměnit v italské Savoně, domovském přístavu Concordie, kde bude výletní turnus oficiálně zahájen.
20:30 - Loď už je hodinu a půl na cestě. Zatím jde vše podle plánu. Řada cestujících se zabydlela ve svých kajutách a vyrazila na obhlídku plovoucího města. Plní se i lodní bary, někteří pasažéři se chystají na večeři do jedné z pěti restaurací.
Okolo 21. hodiny - Costa Concordia se nebezpečně blíží k ostrovu Giglio. Nikdo z cestujících o tom ale ještě neví. Teprve po nehodě posádka popisuje, jak riskantně a neústupně se kapitán choval. "Kdybych to měl k něčemu přirovnat, měli jsme dojem, že s lodí manévruje, jako kdyby na silnici řídil autobus jako Ferrari," svěřil se důstojník Martino Pellegrino italskému deníku.
21:30 - Osudový moment. Loď naráží do útesu a rozdírá si o něj trup. Na levoboku vzniká 70metrová trhlina. Cestující pociťují náraz a slyší hluk. Zatím se však nezdá, že by šlo o něco dramatického. Loď ale rychle nabírá vodu.
21:35 - Světla na palubě zhasínají, na lodi propuká panika.
21:45 - Ve všech prostorách lodi se ozývá se poplach. Dva dlouhé tóny doprovázené jedním krátkým varují posádku, že nastal problém. Concordia vysílá na pevninu žádost o pomoc, ovšem nikoliv z kapitánského můstku, ale od jednoho z cestujících. Musel zavolat rodičům do Toskánska, ti kontaktovali na policii a teprve Carabinieri zalarmovali pobřežní stráž.
21:50 - Po dvaceti minutách se loď začíná naklánět. Cestující prožívají scény jako z Titaniku, vzduchem létají předměty. Někteří lidé pochopili, že je zle a utíkají si do kajut pro záchranné vesty.
22:00 - Pasažéři se shromažďují na evakuační palubě, kde jsou záchranné čluny. Kapitán se snaží dostat potápějící se loď blíž ke břehu.
22:06 - Pobřežní stráž se spojuje s kapitánem Schettinim a ptá se, co se děje. Ten celou situaci bagatelizuje. "Jde jen o výpadek proudu, pracujeme na tom," řekl podle listu Guardian místním policistům.
22:20 - Pobřežní stráž zahajuje záchrannou operaci.
22:50 - Kapitán, opět po nátlaku pobřežní stráže, konečně vydává pokyn k opuštění lodi. Ozývá se sedm krátkých tónů a jeden dlouhý. Posádka zahajuje zmatečnou evakuaci, část záchranných člunů je spuštěna. K potápějící se lodi se ženou motorové čluny i helikoptéry. Pomoci se snaží i obyvatelé ostrova.
23:15 - Na pobřeží Giglia dorazily první záchranné čluny z Concordie.
23:40 - Vychází najevo, že mezi prvními, kdo opustili loď, byl i její kapitán Francesco Schettino. Záchranářům tvrdí, že koordinuje evakuaci, přitom ale sedí v záchranném člunu. Na palubě jsou stále ženy i děti, ale kapitán se odmítá vrátit. "Poslyšte veliteli, chtěl bych jít nahoru na palubu, ale je tady další záchranný člun. Jsou v něm další záchranáři. Stojí a je zablokovaný, zavolám ostatní," říkal záchranářům do vysílačky. Celý přepis rozhovoru naleznete zde.
Sobota 14. ledna
Nalezena těla tří obětí, hasiči vytahují přibližně stovku lidí, kteří přečkali noc ve vodě a ve vraku nacházejí dalších 60 přeživších. Prokurátor oznamuje, že kapitán lodi Schettino a jeho první důstojník Ciro Ambrosio byli zadrženi pro podezření ze zabití a předčasného opuštění lodi.
Pohřešováno zůstává 41 lidí. Údaje o pohřešovaných se neustále mění, protože posádka není schopna dát dohromady seznam cestujících a zachránění nejsou shromážděni na jednom místě.
Neděle 15. ledna
Záchranářům se podařilo vyprostit jihokorejský pár, který byl na Concordii na svatební cestě. Devětadvacetiletí novomanželé přečkali nehodu ve své kajutě bez úhony.
Posledním přeživším, jenž byl z lodi zachráněn, je důstojník Marrico Giampietroni. Ve vraku uvízl se zlomenou nohou a jeho vyproštění zabralo hodiny. Teprve později vyšlo najevo, kolik odvahy tento důstojník zodpovědný za bezpečnost prokázal. Ukázalo se, že zranění utrpěl, když řídil evakuaci a pomáhal lidem do člunů. Itálie má nového hrdinu. Poprvé se objevují zprávy, že kapitán Schettino opustil svou loď hodiny před tím, než poslední přeživší. Majitelé Concordie poprvé přiznávají, že kapitán pochybil.
Pondělí 16. ledna
Počet obětí stoupá na šest. Aktuálně chybí 25 cestujících a 4 členové posádky. Škoda je vyčíslena na zhruba 95 milionů dolarů. Akcie společnosti Costa Crociere lodi padají o 14 procent.
Italský list Corriere della Sera přináší šokující informaci, že kapitán loď nasměroval do záhuby, protože chtěl potěšit vrchního číšníka a pozdravit jeho příbuzné na ostrově. (Později přišla další zpráva, že jeho sestra napsala na Facebook, že její bratr na Concordii brzy propluje velmi blízko rodnému ostrovu).
Italská média zveřejňují záznam hovoru kapitána s velitelem záchranářů. Vyplývá z něj, že kapitán byl krátce po nehodě v záchranném člunu a odmítal se vrátit na palubu.
Úterý. 17. ledna
Pohřešováno je 14 Němců, 6 Italů, 4 Francouzi, 2 Američané, Maďar a Peruánec. S tím jak klesá naděje na záchranu živých lidí, stoupají obavy z ekologické katastrofy. Odčerpání zbylého paliva zabere podle odhadů nejméně tři týdny. Navíc hrozí, že se loď sesune z útesu do větší hloubky.
Sedm desítek cestujících už podalo na společnost Costa Crociere hromadnou žalobu. Soudkyně pouští kapitána Schettiniho z vazby do domácího vězení. Zároveň vyhovuje prokuratuře, a nechává mu provést test na drogy.