reklama
 
 

Živě: S motýlkem a bez obalu Schwarzenberg v USA boduje

10. 2. 2009 14:35
Ministr vystoupil v respektovaném think tanku Brookings Institution

Washington (od našeho zvláštního zpravodaje) - "Jeho motýlek byl roztomilý," komentovala dvacetiletá Eileen Dorfmanová vystoupení Karla Schwarzenberga ve vlivném washingtonském think tanku Brookings Institution.

"Opravdu okouzlující," souhlasila její stejně stará kamarádka Shannon Morrisová.

Přestože se český ministr zahraničí ještě o den dříve obával, že na jeho přednášku přijde málo posluchačů, dostavilo se jich nakonec více než sto a ani se všichni do vyhrazené místnosti nevešli. O názory předsednické země EU však zájem byl.

"Nesmíte zapomínat, že těch ministrů zahraničí je dneska habaděj," řekl Schwarzenberg Aktuálně.cz na palubě vládního speciálu mířícího do Washingtonu. "A každej týden nějakej dorazí do Washingtonu, tak velkej zájem o to neni. Je otázkou najít aspoň někde nějaký institut, kde si nás aspoň vyslechnou."

Nějaký nejcitovanější institut...

"Nějaký institut" však zní v případě centristického Brookings hodně eufemisticky. Jde totiž o médii nejčastěji citovaný think tank a jeden z těch, o které se ve svých prohlášeních nejvíce opírají i američtí zákonodárci. Slouží jako přípravna pro budoucí vládní úředníky i jejich pozdější "odkladiště".

Mezi bývalými či současnými zaměstnanci Brookings jsou i členové Obamovy administrativy. Mimo jiné to je například Susan E. Riceová, James B. Steinberg, Peter Orszag a Lawrence H. Summers.

Schwarzenbergova přednáška nazvaná "Nový začátek transatlantických vztahů - pohled českého předsednictví EU" se týkala všeho možného. Ekonomické krize, energetické bezpečnosti, globálního oteplování, Ruska, Blízkého východu nebo Afghánistánu.

Pravá ministrova síla se však ukázala teprve v následné debatě s posluchači, mezi nimiž byli kromě obligátních novinářů a postarších "kravaťáků" i mladí studenti. Teprve zde mohl své - čtenáři českých novin dobře známé - postoje náležitě osvětlit.

Liberální zelený aristokrat

"Myslím, že je to zajímavá osoba. Líbilo se mi to," řekla Aktuálně.cz na svůj věk velice seriózně působící Dorfmanová, která studuje mezinárodní vztahy, ruštinu a literaturu.

"Chodí k nám na školu spousta politiků a jsou takoví... prostě nikdy úplně neodpoví na otázku. Tady (u Schwarzenberga) to nevypadalo, že měl nějakou skrytou agendu, jen prezentoval své názory. Toho si vážím," pokračuje dívka, která se jako stážistka ministerstva zahraničí USA zanedlouho vydá na zkušenou do Ruska.

"Je to také aristokrat a kandiduje za zelené, to zní zvláštně. Zdá se liberálnější, než byste u evropské aristokracie předpokládali," dodává.

Bez obalu

"Mluvil dost bez obalu, myslím, že to bylo upřímné," oceňuje také Morrisová studující ekonomii. "Bylo to otevřené, a ne politické, kdy nemůžete doopravdy říci, co si myslíte."

Spokojeny byly i starší ročníky.

"Mluvil dobře - rozumně a otevřeně," komentoval ministrovu přednášku český rodák Tomáš Gibián, který odešel z vlasti v roce 1939 nejprve k letectvu do Británie a pak do USA. "Bylo to fórum, kde měl dojem, že může mluvit velmi upřímně."

"Myslím, že lidé ocenili to, že pokládali otázky a dostávali upřímné odpovědi," řekl Aktuálně.cz také moderátor vystoupení Steven Pifer, bývalý americký velvyslanec na Ukrajině. "Každopádně to byl ten typ debaty, v který jsme doufali."

Praktický motýlek

A jak je to s oněmi motýlky? Je to promyšlený způsob, jak uvolnit atmosféru a dostat obecenstvo tak trochu na svou stranu? Podle Schwarzenberga ne.

"Dřív jsem sotva nosil motýlky, já jsem si to navykl v poslední době, co furt sedím v letadle, poněvadž neopatrně čtu, piju a jím, tak jsem si vždycky pocákal kravatu," odmítá výše zmiňovanou tezi ministr.

"To je pak poněkud nákladnější, zatímco když mám flek pouze na košili, tak to hodím do prádla. Takže to bylo z praktického důvodu," směje se.

Český šéfdiplomat prostě opět ukázal, že s upřímností problémy nemá.

autor: Roman Gazdík | 10. 2. 2009 14:35

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama