Řím - Zatímco u ostrova Giglio, nedaleko pobřeží jižního Toskánska, potápěči stále pátrají po pohřešovaných z potopené výletní lodi Costa Concordia, italští policisté se snaží dopátrat, proč k pátečnímu neštěstí došlo.
Podle vyšetřovatelů, prokurátora i společnosti Costa Crociere, jež loď vlastnila, je za smrt nejméně šesti lidí odpovědný kapitán Francesco Schettino, který se odchýlil od povoleného kurzu a navedl plavidlo na mělčinu. Navíc v okamžiku, kdy musel vědět, že se loď potápí, váhal s nařízením evakuace.
Podle vyšetřovatelů navíc Schettino i jeho první důstojník Ciro Ambrosio zbaběle utekli před půlnocí, přičemž poslední zachránění se dostali do bezpečí až v šest ráno.
Oba si vyslechli obvinění ze zabití i předčasného opuštění lodi a byli umístěni do vazby.
"Zdá se, že se kapitán dopustil série lidských chyb, jež měly vážné následky. Ukázalo se, že plul příliš blízko pobřeží a porušil bezpečnostní předpisy, které jsou v souladu s mezinárodními standardy, a někdy dokonce přísnější," cituje BBC z tiskového prohlášení firmy.
Za smrtí je možná šprým
Jedna z vyšetřovacích verzí hovoří o tom, že se kapitán podle místního oblíbeného ale nebezpečného zvyku snažil natočit k ostrovu a troubením a světly pozdravit místní obyvatele či turisty.
Fakta k případu
- Plavidlo s 4234 cestujícími bylo odpoledne na cestě po Středomoří, když najelo na mělčinu u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska.
- Prokuratura ve městě Grossetto oznámila zadržení kapitána lodi Schettina. Schettino před tím televizi Tgcom24 řekl, že loď narazila na útes, který nebyl na námořních mapách.
- Na palubě 290 metrů dlouhé lodi bylo celkem 4234 pasažérů a členů posádky. Krom dospělých se na Concordii plavilo také 52 dětí do šesti let. Mezi cestujícími bylo podle AFP téměř tisíc italských turistů, přes 500 Němců a 460 Francouzů. Lodí ale cestovali lidé z celého světa.
- Loď vyplula ze severoitalského města Savona a plánovala zastávky ve městech Civitavecchia, v Palermu, Cagliari, na Mallorce, v Barceloně a v Marseille. Problémy se objevily krátce po vyplutí z přístavu Civitavecchia nedaleko Říma.
On sám však veškerá obvinění odmítá a hájí se tím, že útes, na nějž s lodí najel, nebyl zakreslen v jeho námořních mapách.
"Byli jsme plus minus 300 metrů od skal, neměli jsme tedy do ničeho narazit a byli jsme poslední, kdo loď opustil," řekl kapitán italské televizi.
Kapitán s 11 lety praxe
Dvaapadesátiletý Francesco Schettino není žádným nováčkem. Pro společnost Costa Crociere pracuje jedenáct let. Kapitánem je od roku 2006.
Na palubě bylo 3200 pasažérů a 1000 členů posádky. Většina se zachránila, šest lidí zahynulo a dalších čtrnáct je stále pohřešováno.
Odpověď na otázku, proč kapitán vedl loď na mělčinu, by mohla přinést černá skříňka, kterou už potápěči vylovili. Ta zaznamenává všechny podstatné údaje o plavbě.
Tvrzení o tom, že útesy nebyly zakresleny v kapitánových mapách, ale šéf místní pobřežní stráže nevěří. "Jedná se o místo, kde se lidé často potápějí a plachtí. Všechna nebezpečná místa jsou známá a zakreslená v mapách," potvrdil CNN mluvčí strážců pobřeží Cosimo Nicastra.
Agentura ANSA s odkazem na svědky napsala, že loď po nárazu plula ještě necelý kilometr severně, kde se otočila směrem k pevnině a převalila na bok.
Cestující se museli evakuovat sami
Přestože společnost Costa Cruises ve svém tiskovém prohlášení uvedla, že byl každý člen posádky proškolen a přezkoušen z bezpečnostních předpisů a nouzových procedur, bezprostředně po nehodě tomu nic nenasvědčovalo.
"Nebyl tam nikdo, kdo by nám pomohl. Ve skutečnosti řídili evakuaci sami cestující," popsala CNN jedna ze zachráněných Vivian Saferová.