Amsterdam - Při havárii dopravního letounu společnosti Turkish Airlines u amsterdamského letiště Schiphol sehrál podle vyšetřovatelů důležitou roli vadný výškoměr.
Neštěstí, při němž se minulý týden Boeing 737-800 krátce před ranvejí zřítil a rozlomil se na tři kusy, si vyžádalo devět lidských životů. Zbytek z celkem 134 lidí na palubě nehodu přežil, byť mnozí z nich utrpěli vážná zranění.
Jak informovala agentura AP, šéf nizozemského úřadu pro bezpečnost letecké přepravy Pieter van Vollenhoven na dnešní tiskové konferenci v Haagu oznámil, že letadlo řídil během přistání automatický pilot, což mělo na další události fatální vliv.
Jak van Vollenhoven uvedl, v momentu, kdy se Boeing chystal na přistání, porouchané zařízení hlásilo, že se stroj nachází zhruba na úrovni země, ačkoli byl ve skutečnosti 595 metrů nad ní.
Autopilot nicméně reagoval, jako by byl stroj už na zemi, a vypnul motory. To vedlo k náhlé ztrátě rychlosti a prudkému pádu.
Zkoumáním letových záznamů se zjistilo, že výškoměr chybně četl polohu letadla už na dvou dřívějších letech. Není ale zřejmé, zda si toho posádka všimla.
Nizozemský úřad už prý vyrozuměl společnost Boeing, aby upozornila své klienty, že v případě zjištění funkčních závad na výškoměru nelze spoléhat při přistávání a vzletu jen na autopilota.