Berlín - V Berlíně přibývá počet dopravních nehod, do nichž jsou zapletení řidiči starší 65 let.
To vyvolalo výzvy, aby se senioři museli podrobovat pravidelným "zkouškám dovednosti" a také zdravotním prohlídkám osvědčujícím jejich schopnost řídit, napsal německý list Die Welt.
Impulsem byl nedávný případ sedmdesátiletého řidiče, který zkolaboval za volantem a narazil do několika zaparkovaných vozů.
Každá desátá nehoda
Podle policejních statistik, které citoval místní list Berliner Morgenpost, se počet dopravních nehod s účastí řidičů nad 65 let v německém hlavním městě v posledních letech vytrvale zvyšuje.
Celkový počet nehod v roce 2011, které zahrnovaly seniory, byl 13 506, tedy zhruba deset procent všech nehod v Berlíně. V roce 2001 to přitom bylo jen 7374 nehod. Policie uvádí, že 64 procent těchto nehod způsobili samotní senioři.
Siegfried Brockmann, který zkoumá dopravní nehody pro svaz německých pojišťoven, proto vyzval k povinným kontrolám mobility. Ty by zahrnovaly pravidelné testy řidičských schopností se školenými učiteli jízdy.
Podle Brockmannova prohlášení pro Berliner Morgenpost podobné přezkušování "přináší úžasné výsledky a je ekvivalentem omlazovací léčby".
Začínající řidiči jsou nebezpečnější
Vyzval také k zavedení povinných zdravotních prohlídek. Jejich výsledky by měly zůstávat důvěrné, ale lékaři by na jejich základě rozhodli, zda je dotyčný stále dostatečně fit, aby mohl řídit. "Neexistují objektivní kritéria toho, zda je někdo způsobilý, nebo nezpůsobilý k řízení vozu. Každý doktor rozhoduje subjektivně," dodal Brockmann.
Tento odborník je přesvědčený, že stoupající počet nehod je známkou měnícího se demografického složení obyvatelstva a že během příštích třiceti let počet nehod způsobených seniory bude mnohem vyšší. Připustil nicméně, že věková skupina 65 až 75 let je méně nebezpečná co do způsobování dopravních nehod než začínající řidiči.
Po 75. roku ovšem prudce stoupá riziko kvůli takovým faktorům, jako je slábnoucí zrak, pomalejší reakce a snížená schopnost vyhodnotit správně složitější dopravní situace.
V Česku musí řidiči absolvovat pravidelné zdravotní prohlídky od svých šedesáti let.