Britové jdou k volbám. Projděte si, jak mohou ovlivnit budoucnost brexitu i celé země

Helena Truchlá Helena Truchlá
11. 12. 2019 6:20
Už za jeden den končí ve Velké Británii další odpočítávání. Tentokrát však ne do plánovaného odchodu země z Evropské unie, ale do předčasných voleb. Přečtěte si v našem přehledu, jaká jsou hlavní témata kampaní vládních konzervativců Borise Johnsona i opozičních labouristů Jeremyho Corbyna nebo co bude dál se Spojeným královstvím a zmíněným brexitem.
Britský parlament.
Britský parlament. | Foto: Reuters

Proč jdou Britové k volbám už potřetí za pět let?

Když se Boris Johnson stal letos v červenci premiérem, záhy jeho konzervativci ztratili většinu v Dolní sněmovně britského parlamentu. To mu od té doby bránilo prosadit klíčový zákon o odchodu země z Evropské unie. Brexit je přitom něco, co Johnson Britům slíbil "za každou cenu". 

Místo opuštění unie 31. října proto parlament odhlasoval uspořádání předčasných voleb, které by mohly patovou situaci ve sněmovně vyřešit. Běžně chodí k urnám zhruba 46 milionů voličů jednou za pět let, teď je to za stejné období už potřetí.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy