Vědci našli pilulku, která za vás cvičí, i když sedíte

gaz
1. 8. 2008 15:24
Objev oznámil známý tvůrce genetické supermyši
Foto: Thinkstock

Cambridge (Massachusetts) - Americkým vědcům se podařil zajímavý objev. Zjistili, že chemická sloučenina zvaná AICAR je schopna působit na svalovou tkáň podobným způsobem jako fyzická námaha.

Ke zvýšení výkonnosti svalstva tak stačí ležet na gauči a brát příslušné pilulky.

Výsledky výzkumu vědců ze Salk Institute for Biological Studies v kalifornské La Jolle byl publikován v časopise Cell. Informovala o něm zahraniční média.

Účinnost látky byla zatím prokázána pouze na myších. Některé z nich dostávaly AICAR po čtyři týdny každý den. Pak byly schopny na šlapacím mlýnu uběhnout o 44 procent delší vzdálenost než ostatní.

Nejde však o pouhou povzbuzující látku, změnila se i sama stavba jejich svalstva, a to stejným způsobem, k jakému dochází při tréninku u sportovců.

Vědci zkoumají myší mozek, aby vyvinuli nový lék na Alzheimerovu nemoc.
Vědci zkoumají myší mozek, aby vyvinuli nový lék na Alzheimerovu nemoc. | Foto: Reuters

Tvůrce supermyši znovu na scéně

Vedoucí studie Ronald Evans se na titulní stránky novin dostal už před čtyřmi lety, kdy se mu podařilo vytvořit "genetickou supermyš", která měla podobnou výdrž jako ti nejlepší vrcholoví sportovci a na jejímž šlechtění se dále pracuje.

Čtěte také: Genetická supermyš je jako cyklista Lance Armstrong

Poté začal zkoumat, zda je možné dosáhnout zesílení svalstva nejen geneticky, ale také pomocí pilulky. To ho přivedlo k objevu, že látka GW1516 je u cvičících myší schopna zvýšit výkonnost o 68 procent.

Nakonec se dostal právě k AICARu. Ten proměňuje svalovou hmotu v myších, které nemusejí dělat vůbec nic.

AICAR na olympiádě?

Ačkoliv není zatím jasné, jestli může mít sloučenina nějaký pozitivní účinek také na lidský organismus, Evans na její možné zneužití upozornil představitele Světové antidopingové agentury (WADA).

Byl už prý kontaktován desítkami atletů, kteří průběžně sledovali jeho výzkum.

K AICARu se lze totiž běžně dostat. Podle deníku Los Angeles Times jistá společnost nabízí gram látky za 120 dolarů. Při takové ceně by však museli sportovci utratit denně tisíce dolarů, pokud by chtěli dosáhnout podobného efektu jako u myší.

Pro jistotu však výzkumníci dopingovým kontrolorům předali také návod, jak je možné látku v těle zjistit.

I pokud by se však testy na AICAR na právě začínajících olympijských hrách v Pekingu nedělaly, nemusí to případným podvodníkům projít. Vzorky si totiž inspektoři ponechávají v laboratořích ještě dalších osm let.