Nejen děti problémové, ale i ty, které si vedou dobře ve škole, mohou být obviněny z čarodějnictví. Obvykle je jim dáváno za vinu, že byly spatřeny, jak létají nebo jedí lidské maso.
Jejich přiznání, že zavraždily a snědly příbuzné, je živě vysíláno na televizních kanálech patřících evangelické církvi. To, co se kdysi zdálo být úchylkou extremistických sekt, se nyní stává běžné, píše deník The Observer.
Přiznej, že jsi čarodějnice, nebo tě zabijeme
Naomi je patnáct, ale vypadá na deset. Kůži na hrudi a ramenou jí hyzdí jizvy po popáleninách. Měla zlomenou nohu, teď už se jí ale zahojila. Tváří se ale klidně a mluví jasně. Fyzické jizvy nejsou ničím v porovnání s traumatem, které prodělala.
Je jednou z takzvaných dětských čarodějů, potulujících se ulicemi konžské metropole Kinshasy. Vlastní rodina a komunita ji zavrhly, když jí bylo šest let, píše list The Observer.
Kdysi měla čtyři sourozence a žila s rodiči na druhé straně řeky v Brazzaville. Pak jí zemřel otec a po něm i matka. Musela žít s dědečkem a tetou, kteří ji nechtěli.
"Děda onemocněl a teta mě obvinila, že jsem čarodějnice. 'Proč jsou všichni v okolí nemocní?' ptala se mě. 'Trpí kvůli tobě,' vinila mě. Dědeček mi dal vypít nějaký lektvar, ale nic se nezměnilo. Teta mi řekla, že musím odejít. Sousedé mě bili a pálili mi kůži," líčí své utrpení Naomi.
"Říkali mi, že se buď musím přiznat k čarodějnictví, nebo mě zabijí. Říkali také, že mezi nimi pro mě není místo. Šla jsem do kostela, ale tam mi dali jen napít nějaké tekutiny, ze které se mi udělalo zle.
Prosila jsem sousedy, aby mě nechali spát třeba na záchodě, ale oni odmítli. Pak mě chytili nějací vojáci a taky mě obvinili, že jsem čarodějnice. Tvrdili, že mě viděli létat spolu s ptáky. Pohrozili, že mě zabijí, ale podařilo se mi utéct."
Život na ulicích, hřbitovech a tržištích
Naomi se usmívá, když vzpomíná, jak našla jiný kostel, kde ji přijali a poslali do Kinshasy. Skončila v ubytovně organizace Válečné dítě. Je šťastná. Desetitisíce dětí žijí na hřbitovech, tržištích a ulicích Kinshasy, živí se odpadky, kradou a žebrají.
Většina z nich tak skončila proto, že byly obviněny z čarodějnictví - většinou vlastními rodinami. Tento jev se šíří. Nedávno byly v Londýně, Paříži a Amsterdamu zaregistrovány případy týrání dětí, motivovaného přesvědčením, že dítě je posedlé zlými duchy.
V jiné noclehárně v Kinshase jsem objevil Nelphyho Lelua, vyčouhlého čtrnáctiletého mladíka samá ruka samá noha, píše korespondent listu The Observer.
Má britské občanství, donedávna chodil do školy v severovýchodním Londýně a anglicky mluví se slabým přízvukem. Zdálo se mu o tom, že se ho pokoušel zabít muž v černém, a svěřil se s tím matce. Ta ho odvedla do kostela, kde ho pastor označil za čaroděje. Matka ho ztloukla a odvezla do Kinshasy, kde ho poslala k babičce. Bití pokračovalo.
Válka v Kongu rozvrátila rodiny
Jak se konžská společnost rozpadala, oslabena vládci země a sužována AIDS a chudobou, rodina se začala hroutit. Hlavní obětí byly děti, které rodiny trpící těžkým údělem označovaly za čaroděje.
Ředitel projektu pomoci dětem žijícím na ulici Remy Mafu odhaduje, že po Kinshase se sedmi miliony obyvatel se potuluje 25 000 až 50 000 dětí. Mnohé z nich - ne-li přímo většina - byly obviněny z čarodějnictví a zavrženy vlastními rodinami. Kořeny tohoto jevu tkví ve zdeformovaném vývoji africké kultury.
Čarodějnictví neznamená v Africe totéž co v Evropě. V Kongu měla tradičně každá komunita média, která komunikovala s duchy z onoho světa. Obvykle to byli starší lidé, uctívaní a respektovaní. Duchové, s nimiž komunikovali nebo jimiž byli posedlí, nebyli obvykle ani dobří, ani zlí - byli prostě mocní.
Nové fundamentalistické křesťanské sekty
"Když jde něco špatně, v africké kultuře žádáme duchy, aby zjistili lidskou příčinu," vysvětluje Mafu. "V současné době jsou obviňovány děti. Dají se snadno přesvědčit, že je to jejich vina."
Pak jsou tu nové fundamentalistické křesťanské sekty, jichž jsou v Kinshase tisíce. Ty vydělávají na identifikaci "čarodějů".
Rodiče stále častěji přivádějí děti k pastorovi. "Je to byznys," říká Mafu. "Za pět nebo deset dolarů děti vyšetří a potvrdí, že jsou posedlé. Za další poplatek z dítěte vymítají zlé duchy. Často je moří celé dny hlady, bijí je a mučí, aby z nich vyhnali ďábla."