V Drážďanech si spočítali, kolik utratí Čech. Stále víc

Zuzana Kleknerová Zuzana Kleknerová
11. 8. 2012 20:55
Český zákazník utratí v saské metropoli v průměru o 30 procent víc než v roce 2009
Letní slevy lákají do Drážďan čím dál víc Čechů. Další si přijíždějí pro kvalitní zboží.
Letní slevy lákají do Drážďan čím dál víc Čechů. Další si přijíždějí pro kvalitní zboží. | Foto: Simona Holecová

Drážďany - Čím dál víc Čechů vyráží za nákupy do ciziny. Zvláště pak, pokud žijí nedaleko hranic.

Jednou z nejoblíbenějších nákupních destinací mimo Česko jsou saské Drážďany. Pravidelně tam jezdí hlavně obyvatelé Děčína, Ústí nad Labem, Teplic, Mostu či Litoměřic.

Nákupy tu ale vyřizuje i stále více lidí z Prahy. Vyplynulo to z detailního průzkumu o nákupním chování českých zákazníků v Drážďanech a Heidenau, jehož výsledky zveřejnila Průmyslová a obchodní komora Drážďany (IHK Dresden).

IHK šetření prováděla v roce 2009 a pak na sklonku roku 2011. Zatímco v roce 2009 pocházelo z Prahy 22 procent v Drážďanech oslovených českých zákazníků, o dva roky později bylo Pražanů už 35 procent.

V drážďanských obchodech ale nejsou výjimkou ani Moravané, kteří za nákupy ujedou kolem 400 kilometrů. Třeba zákazníci z Ostravy, Brna nebo ze Znojma.

Výlet do Drážďan:

Nákup za 187 eur

Typický zákazník z Česka, který v saské metropoli nakupuje, bydlí 120 kilometrů od Drážďan. Je mu v průměru 41 let, nakupovat přijede v pátek odpoledne, v sobotu nebo o státním svátku a utratí tu poměrně dost peněz.

Podle toho, co zjistila IHK, vydá Čech za nákup v Drážďanech v průměru 187 eur (v roce 2009 144 eur).

Pokud mu je 60 let a více, často utratí "na jeden zátah" přes 200 eur.

Labe v Drážďanech
Labe v Drážďanech | Foto: Christoph Münch, Dresden.de

V centru města si pořizuje hlavně oblečení, boty, koženou galanterii, na periferii zase spíš potraviny či drogistické zboží.

I když je kupní síla zákazníka z Česka oproti tomu ze Saska ani ne poloviční, Češi v Drážďanech zdaleka nehledají jen slevy. Naopak - stále více jich do Německa vyráží s cílem sehnat kvalitnější zboží, než jaké dostanou doma.

Za takové zboží jsou pak ochotni si i připlatit.

Cesta za kvalitou

Zatímco v roce 2009 jezdilo do Drážďan "za kvalitou" 16 procent zákazníků z Česka, nyní ji jako hlavní důvod nakupování v Sasku uvádí 21 procent Čechů.

"Průměrný český zákazník u nás nakupuje vysoce kvalitní zboží," potvrzuje Michael Bärisch z firmy Globetrotter, která má přímo v centru, na drážďanské Prager Strasse, velký, čtyřpatrový obchodní dům.

"Češi se hodně dívají na značky. Nehledají slevy, za jeden nákup běžně vydají i trojcifernou částku (v eurech, pozn. redakce)," řekl Aktuálně.cz.

Do obchodu s outdoorovým vybavením si čeští zákazníci našli cestu i dřív, v době, kdy ještě nebyl tak "na ráně". Teď v centru jich je ale mnohem víc.

H
H | Foto: Simona Holecová

Sázka na internet

"Tendence je jednoznačně rostoucí - českých zákazníků stále přibývá," tvrdí Michael Bärisch z Globetrotteru. I proto firma přemýšlí, jak Čechům co nejvíc vyjít vstříc.

V outdoorovém obchodním centru visí infomační nápisy v češtině, tak jako ve spoustě dalších obchodů v Drážďanech.

I internetová prezentace firmy nabízí českou verzi. Spousta Čechů totiž před cestou do Saska hledá informace o konkrétních obchodech a zboží nejprve tam.

"V internetu vidíme velký potenciál, webovou prezentaci pro české zákazníky proto chceme podstatně rozšířit. Tak, aby obsahovala mnohem více informací," říká Bärisch.

Potíže s jazykem

Podle samotných zákazníků z Česka je ale jediným skutečným problémem při nakupování v Drážďanech jazyková bariéra.

"Největší rezervy vidí v jazykové vybavenosti personálu, i tady se ale podle dotázaných situace oproti roku 2009 zlepšila," píše se ve studii IHK.

"Jednoho českého kolegu jsme tu měli, teď nemáme žádného," přiznává Bärisch.

Sasové mají z Čechů radost. Nezůstává totiž jen u nákupů, Češi krom nich navštěvují i památky nebo kulturní akce. Na snímku Vojenské muzeum v Drážďanech.
Sasové mají z Čechů radost. Nezůstává totiž jen u nákupů, Češi krom nich navštěvují i památky nebo kulturní akce. Na snímku Vojenské muzeum v Drážďanech. | Foto: Profimedia.cz

"V rodinách nebo skupinách, které u nás nakupují, je většinou alespoň jeden člověk, který ovládá cizí jazyky. Mladí Češi mluví téměř všichni anglicky, angličtina je také hlavním jazykem, kterým se s českými zákazníky domlouváme," říká.

Těsně u hranic

Jak důležité je umět alespoň základy češtiny, vědí i jinde v Sasku. Třeba v obchodním domě OBI v saském Ebersbachu jen pár kilometrů od hranic mladá pokladní Čechy vítá větou: "Dobrý den, zaplatíte kartou, nebo hotově?"

Hned vedle OBI stojí Kaufland, kam jezdí nakupovat obyvatelé z nedaleké Krásné Lípy, Rumburku, Varnsdorfu i České Kamenice. Cesta za hranice se jim vyplatí - mají tu větší výběr a spoustu zboží nakoupí levněji.

Spokojení jsou podle drážďanské Průmyslové a obchodní komory i Sasové. Zahraniční zákazníci utrácejí i v době, kdy obchody v Sasku kvůli vyšší nezaměstnanosti či nižší konjunktuře váznou.

Češi navíc k nákupům v Německu často přidají i návštěvu kulturních nebo jiných volnočasových akcí. A utratí tak v Německu ještě něco navíc.

 

Právě se děje

Další zprávy