Paříž - Limonády ve Francii zřejmě notně podraží. Může za to nová "tlustá daň", která platí od Nového roku. Sami Francouzi jí neřeknou jinak než "daň z coly".
Stát si slibuje, že díky jednomu centu z každé prodané plechovky - a týká se to všech nápojů, nejen Coca Coly - lépe vyzraje nad obezitou obyvatel, ale hlavně nad finanční krizí.
Nová daň by měla do státní pokladny přinést ročně kolem 120 milionů eur, tedy v přepočtu zhruba 3 miliardy korun.
Coca Cola protestuje
Francouzská média očekávají, že výrobci nápojů brzy ceny zvýší. Údajně je hodlají zdražit až o třetinu.
Paříž schválila úsporný balíček, jehož cílem je vyrovnání federálního deficitu. Nerada by totiž přišla o rating, který má stále nejvyšší možné hodnocení (AAA). Do budoucna se počítá také s vyšším zdaněním cigaret a tvrdého alkoholu.
"Daň z coly" nenadchla zejména největšího výrobce oblíbeného nápoje, společnost Coca Cola.
Ve Francii má několik továren, kde zaměstnává přes tři tisíce lidí. Vedení společnosti už podle agentury AFP oznámilo, že "na protest" proti nové dani pozastaví mnohamilionové investice do další výroby.
Francie není první evropskou zemí, která podobnou daň zavádí. Loni "tlustou daň" na výrobky s vysokým obsahem cukru, tuku a soli - včetně limonád - představilo Maďarsko. Podobné opatření platí například i v Dánsku.