reklama
 
 

V některých coca colách chybí cukr. Brusel to prověří

14. 7. 2011 7:00
Studie slovenských spotřebitelů není podle Evropské komise vypovídající

Brno/Brusel - Coca Cola, ale i další výrobci potravin a nápojů spustili napříč Evropou novou "železnou oponu". Postavili ji například z cukru, ale i dalších klíčových potravinových přísad.

Zatímco v České republice (ale třeba i v Německu, Polsku či Rakousku) sladí Coca Cola své nápoje tradičním cukrem, Slováci, Bulhaři, Maďaři nebo Rumuni pijí černé bublinky s izoglukózou. Izoglukóza je náhražka vyráběná třeba z kukuřičného sirupu.

Na rozdíly ve složení potravin v členských státech Evropské unie upozornila studie, jejíž hodnověrnost si nyní vzali na mušku zástupci Evropské komise. Ti hájí právo Coca Coly, ale i firem Jacobs, Tchibo nebo Kotanyi míchat ingrediencemi podle toho, pro jakou zemi svůj výrobek připravují.

Ačkoliv studii Brusel sám zaplatil, nyní její výsledky neuznává.

Jak celý průzkum kolem složení potravin probíhal?

Experti slovenského sdružení spotřebitelů porovnávali výrobky prodávané v osmi členských zemích včetně Česka. Zjistili, že třeba coca cola, zrnková káva Jacobs Krönung, káva Tchibo Espresso nebo pepř Kotanyi mají různé složení v jednotlivých zemích EU. Jediným výrobkem, který byl stejný pro všechny členské země, byla čokoláda Milka.

Jde o chuť a cenu

Testy potvrdily, že pro slovenský, bulharský, maďarský a rumunský trh obsahuje coca cola izoglukózu. V coca cole, která se prodává v Česku, Německu, Polsku a Rakousku, jí nahradil cukr.

Eurokomisař pro zdravotnictví a politiku spotřebitele John Dalli nyní uvedl v odpovědi na dotaz české europoslankyně Olgy Sehnalové to, že studie slovenských spotřebitelů není reprezentativní.

"Kvůli malému počtu vzorků a testovaných výrobků a nedostatečným informacím o metodě výběru vzorků nelze považovat výsledky za reprezentativní," uvedl Dalli s tím, že nechá slovenskou studii placenou z peněz EU pořádně prozkoumat.

Dalli uvedl, že není nic špatného na tom, že se v jednotlivých zemích liší chutě a složení výrobků, to se podle něj výrobci přizpůsobují chutím a cenovým možnostem lidí v jednotlivých zemích.

Podobně argumentují i samotní výrobci a třeba také Slovenská potravinářská komora.

"Nejde o kvalitu, jde o to, že občas se musí produkty přizpůsobit chuti místních. Každá země má své standardy nasazeny jinak vysoko. Běžné to dělá třeba Knorr. I v Evropě najdeme hodně rozdílů v chuti, na které musíme reagovat," řekl Paul Polman, generální ředitel společnosti Unilever, třetího největšího producenta potravin a spotřebního zboží na světě.

Rozdíly jsou chyba

"Nescafé Gold pro český a slovenský trh je chuťově vyprofilovaný pro tuzemského spotřebitele, je vyroben ve Švýcarsku z vysoce kvalitních kávových zrn," uvedl k jednomu z testovaných výrobků  Martin Walter ze společnosti Nestlé.

Podle politiků je ale rozdílná kvalita výrobku chyba.

"Je neslýchané, aby v Evropě platily dvojí standardy pro prodej potravin. Pokud se skutečně prokáže, že se k Bulharsku přistupovalo jako k druhořadé zemi, Sofie zváží veškeré právní kroky," řekl bulharský ministr zemědělství Miroslav Naydenov.

Europoslankyně Zuzana Roithová uvedla, že chování potravinářských firem v České republice může být nekalou hospodářskou soutěží - může být v rozporu se zákazem klamavého označení zboží a služeb.

autor: Tomáš Fránek | 14. 7. 2011 7:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama