reklama
 
 

Telefonem proti chudobě. Afričané si oblíbili platby přes mobil, nepotřebují ani kreditní kartu

25. 2. 2017 19:40
Video: M-PESA |  00:47
Podle nedávno zveřejněné studie pomohl obyčejný tlačítkový telefon statisícům lidí v Africe z extrémní chudoby. Služba takzvaných mobilních peněz se úspěšně prosadila v Keni a Tanzanii a funguje už bezmála deset let. Lidé na ní oceňují hlavně bezpečnost a rychlost. Nemusí chodit do banky - peníze posílají přes svůj mobil, případně si je pak mohou vybrat například v blízkém obchodě. Službu pak využívají i neziskové organizace. "V rámci našich projektů poskytujeme mikropůjčky farmářům, kteří si pak peníze rozdělují mezi sebe. Často k tomu využívají právě mobilní peníze," uvedl pro Aktuálně.cz Martin Schlossarek, dobrovolník z organizace Maendeleo.

Dodoma/Nairobi - Když si vesničan ve východoafrické Tanzanii potřebuje vybrat z účtu peníze, často mu nezbývá než jet dvě hodiny do nejbližší banky. Anebo použít svůj mobil.

Už před deseti lety se v několika zemích v Africe prosadila služba "mobilní peněženky". Místo kreditní karty nebo bankovního účtu tu lidé používají pouze svůj mobil. Není nutné, aby šlo o chytrý telefon nebo aby měl přístup k internetu. Stačí i "starý" mobil s tlačítky.

Lidé si na svá mobilní konta pošlou peníze, které jsou pak uloženy v komerčních bankách. Nemají ovšem klasický účet. Virtuální kredit jim posílá mobilní operátor. Oni pak s mobilem zajdou na místo, které s operátorem spolupracuje - a dostanou své peníze.

Takových zprostředkovatelů je několik desítek tisíc. Jde o samoobsluhy, pouliční prodavače i restaurace.

Pro ně je celý systém lákavý díky menšímu výdělku. Když se daný obchod zapojí do této sítě, může si přivydělat zhruba 70 až 100 dolarů měsíčně (v přepočtu až 2500 korun).

Pomocí mobilních plateb Afričané platí nájemné nebo pojištění, vybírají si hotovost nebo si vyzvedávají důchod.

Rychlost a bezpečnost

Pro Afričany má tento deset let starý systém dvě hlavní výhody: bezpečnost a rychlost.

Na vyplácení hotovosti zprostředkovatelé používají své vlastní peníze, ale k financím uloženým v bankách přístup nemají. Lidé si tak mohou například vybrat důchod hned za rohem v restauraci, ale zároveň nehrozí, že by v případě krachu podniku o peníze přišli.

Podle nedávno zveřejněné studie Massachusettského technologického institutu (MIT) pomohly mobilní peníze už dvěma procentům domácností ve 48milionové Keni, aby si zlepšily životní úroveň a vymanily se z extrémní chudoby.

Služba se v této východoafrické zemi jmenuje M-PESA a od roku 2007 ji provozuje mobilní operátor Safaricom, dceřiná společnost britského Vodafonu.

Právě v Keni pomohla i skutečnost, že podle Světové banky jsou mobilní platby nejlevnějším způsobem převodu peněz ze zahraničí. Tři miliony Keňanů žijí podle údajů z roku 2011 v exilu a často posílají domů část vydělaných peněz.

KILIMO SALAMA (bezpečné zemědělství)

Farmáři mají díky mobilním penězům lepší přístup k pojištění úrody. Platí ho z poloviny oni, z poloviny švýcarská nadace Syngenta.

Pojistné se jim přičte automaticky k ceně osiva po naskenování čárového kódu na obalu.

Farmář se tím zaregistruje u nejbližší meteorologické stanice. Data o počasí přenáší mobilní síť. Když stanice zaznamenají možné poničení úrody, farmáři okamžitě dostávají na mobil, který funguje jako jakási "virtuální peněženka", potvrzení o vyplacené pojistce.

Mobilní peníze kromě běžných transakcí usnadňují také vyplácení zemědělských dotací a státních grantů. Například keňská iniciativa Kilimo Salama využívá mobilní peněženky k urychlení a zjednodušení vyplácení pojistek v případě neúrody.

Peníze přes celou Tanzanii za pár minut

Do sousední Tanzanie každoročně jezdí Martin Schlossarek, dobrovolník z neziskové organizace Maendeleo, která se snaží místní motivovat k vlastnímu podnikání nebo farmaření. "V rámci našich projektů poskytujeme mikropůjčky farmářům, kteří si pak peníze rozdělují mezi sebe. Často k tomu využívají právě mobilní peníze," uvedl pro Aktuálně.cz.

Zatímco v Keni má Safaricom na trhu dominantní postavení, v Tanzanii je operátorů více a podobnou službu nabízejí všichni.

Podle Schlossarka tu službu oceňují hlavně lidé v odlehlých vesnicích. "Můžete při sobě nosit jen malou hotovost, a když je potřeba poslat peníze na druhý konec Tanzanie, jde to pomocí jedné SMS," říká. Převod často trvá jen několik minut.

"Službu používají čím dal víc i starší lidé na venkově, kteří to mají k nejbližší bance třeba i dvě hodiny cesty," dodává také Schlossarek. Právě starší generace je navíc často závislá na penězích, které jim z měst posílají jejich děti a vnoučata.

Volat a platit

Mimo Tanzanii a zejména Keňu, kde služba začala fungovat poprvé a kde jsou její pozitivní dopady zatím nejviditelnější, ale mobilní peníze tak úspěšné nejsou. Jak upozorňuje americký deník Washington Post, v Indii pokus službu rozšířit selhal a v červnu 2016 se Vodafon stáhl také z Jihoafrické republiky.

Na druhou stranu v Keni na mobilní transakce dohlíží centrální banka, a platby jsou tak bezpečné. Zároveň trh ovládl de facto jediný operátor, zmíněný Safaricom. Ten lidem nabízí různé výhody - každý uživatel například dostane za jednu přijatou platbu minutu volání zdarma.

Jezdím tam pravidelně od roku 2013, situace se neustále zhoršuje, na začátku července v zemi vypukly nové nepokoje, říká dobrovolnice Lenka Huberová. | Video: Martin Veselovský |  14:53

autor: Helena Truchlá | 25. 2. 2017 19:40

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama