Berlín - Strojvůdci největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) pokračují ve stávce.
DB stejně jako ve čtvrtek budou i v pátek chtít zachovat zhruba třetinu vypravovaných vlaků. Cestující do značné míry využívají jako náhradní dopravní prostředky auta a autobusy. Německá média proto varují, že se na řadě míst mohou v ranní a odpolední špičce tvořit zácpy.
Stávka strojvůdců má trvat až do pondělního rána. Postihla i železniční spojení Německa s Českem, když vlaky na trati z Prahy do Berlína končí v Drážďanech. Na českém území ale železniční provoz ovlivněn není.
V důsledku stávky se zvyšuje provoz na německých dálnicích. Provozovatelé dálkových autobusů vypravují o 20 procent víc spojů, řada lidí také k dojíždění za prací využívá nyní auto. Německá média proto varují, že zejména v okolí velkých měst se mohou tvořit dlouhé zácpy.
Na dálnici před Mnichovem stála auta ve čtvrtek ráno v desetikilometrové koloně, u Düsseldorfu se vytvořila kolona dlouhá 30 kilometrů. Podle dopravních odborníků může být dnes situace ještě horší.
Soud stávku nezastavil
Soud ve Frankfurtu nad Mohanem zároveň odmítl pokus DB ukončit stávku právní cestou. Soudkyně Ursula Schmidtová návrh drah na zrušení stávky zamítla.
Soud rozhodl, že stávka neporušuje žádné zákony, ani není nepřiměřeně rozsáhlá, jak argumentovaly DB. Znamená to, že stávka vedená odbory s 20 tisíci členy s cílem prosadit zvýšení mezd a zkrácení pracovní doby strojvůdců může pokračovat podle plánu až do pondělního rána, což představuje nejdelší stávku v poválečné historii německých železnic. Přihlížet může 196 tisíc zaměstnanců DB a miliony cestujících.
DB se proti verdiktu mohou ještě odvolat, šance na úspěch jsou však malé. Právníci DB u soudu uvedli, že stávka způsobuje německé ekonomice každý den škodu ve výši 100 milionů eur (2,8 miliardy korun).