Stoiberovo eso nevyjede. Projekt Transrapid padl

bh
27. 3. 2008 15:40
Magnetický supervlak by stál tři miliardy
File picture shows workers as they polish a prototype of the new maglev Transrapid high-speed train at the ThyssenKrupp plant in the central German city of Kassel March 23, 2007. A planned high-speed rail link between the Bavarian capital Munich and its airport will probably not be built because of a cost overrun, a source in Germany's ruling coalition said on March 27, 2008. Picture taken March 23, 2007. REUTERS/Alex Grimm/File (GERMANY)
File picture shows workers as they polish a prototype of the new maglev Transrapid high-speed train at the ThyssenKrupp plant in the central German city of Kassel March 23, 2007. A planned high-speed rail link between the Bavarian capital Munich and its airport will probably not be built because of a cost overrun, a source in Germany's ruling coalition said on March 27, 2008. Picture taken March 23, 2007. REUTERS/Alex Grimm/File (GERMANY) | Foto: Reuters

Mnichov - Původně to měla být chlouba bavorské metropole 21. století. Tisíce cestujících denně měl za pár minut přepravit magnetický supervlak z nádraží na letiště.

Jenže Transrapid, vysněný projekt někdejšího bavorského patriarchy Edmunda Stoibera, definitivně padl.

Na tiskové konferenci to oznámili spolkový mnistr dopravy Wolfgang Tiefensee a bavorský premiér Günther Beckstein.

Důvod? Vlak vznášející se na magnetickém polštáři by totiž stál až tři miliardy eur, zatímco spolkový rozpočet a mnichovská kasa by daly dohromady sotva polovinu.

Bavorští zelení projekt od počátku kritizovali jako megalomanský.

"Dlouho bylo jasné, že Transrapid by byl podstatně dražší než avizovaných 1,85 miliard. Jen CSU to nechtěla vidět," řekla předsedkyně bavorských zelených Theresa Schopperová.

Plánovaný čtyřicetikilometrový Transrapid v režii konsorcia Siemens a ThyssenKrupp by byl teprve třetím magnetickým spojem na světě. Kromě testovací dráhy v německém Emslandu je v provozu již jen jedna trasa spojující jižní předměstí Šanghaje s mezinárodním letištěm.

Původně se přitom o Transrapidu uvažovalo jako o superrychlém spoji mezi Hamburkem a Berlínem. Projekt ale kvůli financím padl, stejně jako využití magnetické rychlodráhy v Porúří.

Šéf Siemensu Peter Löscher ale potvrdil, že technologie Transrapidu je nadějí pro koncern sídlící právě v Mnichově. "Plovoucí magnety jsou majákem německé technologie," napsal v tiskovém prohlášení. O know-how superexpresu má zájem prý Kuvajt i USA.

 

Právě se děje

Další zprávy