Curych - Pět let po tragické srážce dvou letounů nad jižním Německem vynesl švýcarský soud tresty nad lidmi, kteří za nehodu nesou díl zodpovědnosti.
Tribunál uznal vinu čtyř zaměstnanců švýcarské společnosti pro řízení letového provozu Skyguide, kteří měli 1.července 2002 službu a způsobili, že britský nákladní Boeing patřící přepravní firmě DHL a ruský Tupolev společnosti Bashkirian Airlines se střetly ve vzduchu.
Školní zájezd na palubě
Na palubě ruského letounu, který směřoval z Moskvy do Barcelony, byly hlavně děti ze školního zájezdu. Boeing letěl z italského Bergama do Bruselu.
Katastrofu nepřežilo 71 lidí, stroje se zřítily u města Überlingen na jihu Německa, nedaleko Bodamského jezera. Havárie se dostala do kanadského dokumentárního seriálu Letecké katastrofy, který nedávno vysílala i Česká televize.
Soud dal za pravdu obžalobě, podle níž zaměstnanci Skyguide zavinili tragédii svojí nedůsledností a nedostatečným plněním pracovních povinností.
Tři z nich dostali podmíněný trest odnětí svobody na rok, jeden dostal pokutu.
Otec si viníka našel
Za hlavního viníka byl už dříve označen dispečer Peter Nielsen, který v době nehody seděl u monitoru a naváděl letadla.
Ten však před soudem nestál. Vitalij Kalojev - otec jednoho z dětí, které zahynulo na palubě ruského letadla, ho před třemi lety u něj doma přepadl a ubodal k smrti.
Podle vyšetřovatelů Skyguide udělala hlavní chybu v tom, že Nielsen byl v době nehody v řídicím středisku sám a měl na starosti osmnáct letadel.