Washington - iPad je jako pěstní klín. Jednoduchá věc do ruky, co způsobí revoluci.
Steve Jobs a celá jeho společnost Apple do něj alespoň takové naděje vkládají. Stejně jako 50 tisíc lidí, kteří si 13. března přístroj objednali jen během prvních dvou hodin po zahájení předprodeje na internetu.
Oficiální prodej v kamenných obchodech v USA začne tuto sobotu, 3. dubna. Koncem dubna se začne iPad prodávat také v Austrálii, Kanadě, Francii, Německu, Itálii, Japonsku, Španělsku, Švýcarsku a Velké Británii.
Už teď ale lidé například v Saudské Arábii vymýšlejí, jak se k iPadům dostat dřív (přes zásilkovou službu MyUS.com si jej třeba nechají poslat na adresu známého v USA a odtud pak sobě domů). Na adrese Trendsmap.com zobrazující v přímém přenosu trendy na sociální síti Twitter, byl iPad už od středy největší téma na světě, hned vedle Velikonoc.
Svět v dlaních, stačí ukázat prstem
O tom, co tahle věc zvaná tablet dokáže se napsalo hodně, takže jen krátce: intuitivním klouzáním prstu po velkém displeji ovládáte celý internet i mail, z virtuální police vytahujete knihy, kterými listujete prstem. iPad má ideální velikost na sledování filmů i "paření" her. Pohodlně se v něm čtou noviny, ať už na cestách, nebo v posteli.
Je tenký pouhých 1,3 centimetru, váží 700 gramů a jeho baterka vydrží až 10 hodin.
I ty nejnovější notebooky to rázem mění v jaksi podivně nepraktické a neskladné harampádí.
Jedna věc je ale na iPadu zarážející: rozptyl, s jakým experti odhadují míru jeho úspěchu. Analytici z Wall Streetu ji podle Financial Times odhadují někde mezi milionem až deseti miliony prodaných kusů.
První čísla o prodeji proto budou ostře sledovaná. Naznačí ale jen málo.
Někteří uživatelé totiž stojí až o "našlapanější" sérii, která půjde do obchodů později a která bude kromě wi-fi připojení vybavena také mobilním připojením technologií 3G. Další si budou chtít před koupí přečíst recenze prvních uživatelů, jiní zase budou čekat na "udělátka" jako třeba přídavná externí klávesnice.
Bez much, kamery i USB
Podle kritiků má iPad i své nedostatky, nemá třeba zabudovaný fotoaparát a kameru a chybí mu i USB port.
Sázky na to, že iPad bude mít úspěch, ale převládá. Především proto, že Stevu Jobsovi se zřejmě skutečně podařilo najít na trhu dlouho hledanou "díru“ mezi smartphonem a notebookem.
"Je mnohem lepší, než oboje," řekl Jobs na oficiálním představení iPadu letos 27. ledna.
Podle Jasona Schwartze z finančního střediska The Street se navíc iPadu podařilo "vychytat" několik much.
Příjemným překvapením je už cena od pěti do devíti set dolarů. Tu nižší Schwartz označuje za "dar" a podezřívá dokonce Apple, že ji dotuje. Fakt, že na přístroji pojede 140 tisíc aplikací včetně her, pak přístroji dává obrovský náskok před konkurencí.
Tip? Pět milionů kusů za ¾ roku
Apple také nabízí přenos dat za předplacenou kartu za 15 dolarů. Tím překonal problém, že některým majitelům iPhonu se nechce zároveň s koupí iPadu uzavírat další dvouletá smlouva, než jim doběhne ta stará.
"Proto si myslím, že se ho prodá víc kusů, než kdokoliv čeká," tvrdí Schwartz. Jeho odhad na letošní rok? Pět milionů kusů.
Podle odborníků se tak může zopakovat scénář prodeje iPhonu. Ten se sice také na začátku prodával slušně, skutečné tempo ale nabral až po několika čtvrtletích.
"Apple dobývá prostor se zařízením nového typu. Bude chvíli trvat, než spotřebitelé pochopí, jaké výhody tenhle přístroj přináší," upozorňuje Yair Reiner z poradenské investiční společnosti Oppenheimer.
Podle Schwartze tak bude iPad pro akcie Applu pořádnou vzpruhou. "Předpovídám, že uslyšíte, jak v Applu obsazují velkou pozici některá hodně velká jména investorů, kteří se obvykle do technologií zdráhají investovat," věští Schwartz.