Priština - Od včerejší noci spustilo Kosovo na nejznámějších světových televizních stanicích, jejímž cílem je zlepšit obraz bývalé jihosrbské provincie.
Minutový spot bude vysílat například americká zpravodajská stanice CNN nebo britská televize BBC - celkem šest stanic po celé Evropě i Spojených státech.
Reklamní agentura PR Solutions, která je lokálním partnerem větší agentury Saatchi and Saatchi, chce z Kosova s pověstí "evropské černé díry" vybudovat místo s pověstí "evropské fontány mládí", píše server BalkanInsight.com.
Zakázku za téměř šest milionů eur zadala agentuře kosovská vláda. Saatchi and Saatchi uvádí kosovský reklamní spot sloganem Kosovo: Mladí Evropané.
"Srbsko zkreslovalo řadu let skutečný obraz Kosova svou propagandou," řekl agentuře Reuters Memli Krasniqi, vedoucí kampaně.
"Naše kampaň není jen ekonomickou kampaní s cílem přilákat investory, ale především jde o politický spot," dodal. Podle prezidenta Fatmira Sejdiuma, který se společně s premiérem Hashimem Thacim zúčastnil spuštění kampaně, je to pro jeho zemi příležitost "prezentovat realitu".
V reklamním spotu budou obyvatelé Kosova postupně přinášet na jedno místo kusy skládačky, ze které pak vytvoří svou zemi uvnitř mapy Evropy.
Kosovo vyhlásilo nezávislost na Srbsku v únoru 2008. Doposud ho uznalo dvaašedesát zemí světa včetně České republiky. O jeho postavení se ale na mezinárodní půdě vedou doposud neustálé spory. Například Slovensko, Rusko nebo Španělsko novou republiku neuznaly.
Srbsko požádalo Mezinárodní soudní dvůr v Haagu, aby legálnost vyhlášení nezávislosti Kosova přezkoumal. Proces má začít v prosinci.