Mumbai - Cestování po Indii s batohem na zádech se pro většinu turistů málokdy obejde bez jízdy indickým vlakem. Nejde přitom jen o přepravu z jednoho místa na druhé, jízda indickým vlakem patří k zážitkům sama o sobě.
Indické železnice jsou už léta pověstné vysokou nehodovostí a častým vykolejením nebo srážkami souprav, ovšem číslo, které zveřejnila speciální vládní komise tento týden, vyrazilo dech i mnoha Indům.
Při nehodách a incidentech na kolejích zemře ročně po celé zemi přibližně patnáct tisíc osob.
Komise dostala za úkol vypracovat dokument o tom, kde a jak by Indické dráhy mohly zvýšit bezpečnost. Dráhy i vláda jsou kritizované za to, že se do železniční infrastruktury málo investuje, bezpečnostní opatření nikoho nezajímají a stejně tak se nikdo nestará o rizikové přejezdy. Špatně funguje komunikace na dráze a nedostatečná je údržba vagonů.
Zatímco jinde ve světě železniční společnosti zavádějí supermoderní a ultrarychlé soupravy, Indie zůstává velmi pozadu.
"Žádná civilizovaná společnost se nemůže smířit s takovým masakrem na své železniční síti," uvádí komise ve zveřejněném dokumentu.
Životy na indických kolejích vyhasínají hlavně při velmi častých vykolejeních, při srážkách, při střetech s automobily či při pádech lidí ze střechy, kde mnoho Indů cestuje buď kvůli vedru, nebo kvůli přeplněnosti vagónů.
Komise také uvedla, že Indické dráhy by měly řešit exkrementy padající z toalet na tratě. Výkaly způsobují korozi kolejí, což už prý vedlo k četným nehodám.
Zhruba třetina všech smrtelných případů se týká Mumbaie (dříve Bombaje) a okolí, kde jezdí mnoho příměstských vlaků. Na mnoha místech Indie se v těsné blízkosti tratí nacházejí slumy a často tam dochází k pádu člověka pod kola vlaku.
Indické dráhy jsou obřím podnikem. Zaměstnávají na jeden a půl milionu lidí, denně se přepraví v Indii vlakem odhadem dvacet milionů lidí.
V zemi je víc než sedm tisíc nádraží a přes 65 tisíc kilometrů používaných tratí, což je v hustotě sítě čtvrté místo na světě za Spojenými státy, Ruskem a Čínou (Česká republika je se svými necelými deseti tisíci kilometry tratí na čtyřiadvacátém místě na světě).
Indická komise doporučuje, aby se začalo stavět více podjezdů a nadjezdů při křižování železnic a silnic a aby v obydlených oblastech kolem tratí vláda nechala vybudovat pevné ploty. Tak se může počet mrtvých aspoň trochu snížit.