Panama - Dopravní tepna oddělující Atlantický a Tichý oceán se po letech dočká modernizace. Vládní plán na rozšíření průplavu loni v referendu podpořilo téměř odmdesát procent hlasujících.
Rozšiřování průplavu má trvat sedm let a americká dopravní společnost CH2M Hill, která výběrové řízení na stavbu vyhrála, zde investuje přes pět miliard dolarů.
Rozšíření přinese peníze
Cílem Úřadu pro Panamský průplav je zdvojnásobit kapacitu průplavu a tím získat více pěněz z poplatků, které správa za průjezd lodí inkasuje. Loni tímto způsobem Panama získala přes 1,4 miliardy dolarů.
Prohlédněte si grafiku Panamského průplavu - ZDE
O množství lodí, které průplavem projedou, rozhoduje podle expertů právě jeho šířka. Současných 32 metrů je tak v dnešní době supermoderních obřích tankerů příliš málo.
Vždyť zatímco Panamských průplavem se ročně přepraví asi čtyři procenta celosvětového obchodu, větší Suezský průplav spojující Středozemní moře s Rudým získává více peněz díky osmi procentům zboží, které tudy proudí z Evropy do Asie a Afriky.
Denní kapacita průplavu je maximálně 43 lodí. Rezervace se dělají i několik měsíců dopředu, přestože je průplav od roku 1963 v provozu 24 hodin denně. I nadále se však na obou stranách průplavu tvoří dlouhé fronty hlavně čínských a amerických lodí čekajících na průjezd.
Konkurence hrozí
Za rozhodnutím Panamy rozšířit průplav stojí také obava, aby ji o pozici hlavní dopravní tepny mezi Tichým a Atlanským oceánem nepřipravil někdo jiný.
Fakta o Panamském průplavu - NAJDETE ZDE
"Pokud se této výzvy nezhostíme dobře a nezajistíme, aby průplav nadále poskytoval plavidlům kvalitní servis, objeví se konkurenti, kteří nás vyřadí ze hry," řekl novinářům panamský prezident Martin Torrijos.
O vybudování nového, širšího kanálu s větší přepravní kapacitou totiž v posledních letech uvažovalo Mexiko i další středoamerické státy.
Gigantický projekt rozšiřování má být dokončen v roce 2014. Přesně sto let poté, co Američané otevřeli původní průplav.
Francie průplav nedostavěla, připadl USA
Průplav začal v roce 1880 budovat tvůrce Suezského průplavu, Francouz Ferdinand de Lesseps. Kvůli rostoucím investicím (Panamský průplav byl čtyřikrát dražší než Suezský) však práci předčasně ukončil a dostavby se ujaly Spojené státy.
Panamský průplav čeká gigantická změna
Otevření průplavu, na kterém pracovalo 75 tisíc dělníků a tisíce z nich podlehly v těžkých podmínkách malárii, tyfu či žluté zimnici, se uskutečnilo až v roce 1914.
Více než šedesát let poté - v roce 1977 - americký prezident James Carter podepsal s Panamou dohodu o předání kanálu do jejích rukou, což se stalo jedním z hlavních témat tehdejších amerických prezidentských voleb.
Carterův soupeř Ronald Reagan byl tehdy proti. Po jeho vítězství si proto museli Panamané na předání průplavu ještě počkat.
Vztahy mezi USA a Panamou se pak vyhrotily v roce 1989, kdy americká armáda pozemní invazí svrhla panamského diktátora Manuela Noriegu. Správu průplavu předaly Spojené státy definitivně do rukou panamské vlády až o deset let později..
GRAFIKA PANAMSKÉHO PRŮPLAVU