Oteplování pod tlakem. Učte, že není, nabádají kantory

Václav Viták
22. 1. 2012 17:32
V Americe roste tlak, aby se na školách vůbec neučilo o globálním oteplování
Foto: Reuters

Washington - Američtí pedagogové, kteří chtějí učit o globálním oteplování a příčinách změn klimatu, se dostávají kvůli tomuto tématu stále častěji do konfliktu s nadřízenými i rodiči.

Opakuje se tak situace notoricky známá ze sporů o to, zda se má na školách v USA vyučovat evoluční teorie a pokud ano, pak jakým způsobem.

Americké státy Texas a Louisiana zavádějí školní osnovy, jež nakazují pedagogům, aby učili, že i popírání změn klimatu je platným vědeckým pohledem. Tennessee s Oklahomou také nařídily, že se ve školách musí učit i skeptický pohled na globální oteplování.

Jižní Dakota a Utah pak přijaly podle listu Los Angeles Times usnesení, které přímo popírá, že na zemi dochází ke změnám klimatu.

"Kdykoli se někde shromáždí stovka učitelů a vy se jich zeptáte, zda se jim někdo snaží bránit přednášet o změnách klimatu, padesát z nich zvedne ruku," řekl tomuto listu Franc Niepold z federálního Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA).

Budeme učitelům pomáhat

Nevládní organizace Národní centrum pro výuku vědy (NCSE) dokonce oznámila, že bude monitorovat, jak se v USA učí o globálním oteplování.

 

Tento malý myšlenkový trust, který sídlí v Oaklandu a sdružuje vědce, pedagogy i kněze, se více než 30 let s mimořádnou intenzitou věnoval tomu, aby výuka evoluce zůstala součástí osnov amerických škol všech stupňů, a nyní se začíná zaměřovat i na globální oteplování.

Kontroverze kolem „výuky o klimatických změnách se nyní nachází ve stavu, který před dvaceti lety vládl v souvislosti s evolucí," vysvětluje Eugenie Scottová, výkonná ředitelka NCSE.

Tato organizace už oznámila, že je učitelům ochotna radit, jak jednat se studenty, jejich rodiči nebo školskými správami požadujícími, aby přednášky o klimatických změnách byly vypuštěny z osnov.

NCSE v posledních dvou letech také registruje určitý synergický efekt, kdy se odpůrci výuky evoluce snaží vyřadit ze školních osnov i problematiku klimatických změn.

Větší odpor k tomuto tématu je dále v jižních státech Unie a v regionech, v nichž je hlavním zaměstnavatelem těžební průmysl.

„Učte, že obojí je možné"

Ředitelka NCSE upozorňuje, že mezi odpůrci evoluční teorie a teorie globálního oteplování je značný rozdíl. Tu první napadají hlavně bigotní křesťané, kteří do písmene věří příběhu o stvoření v té podobě, v jaké ho vypráví bible.

Emise (ilustrační foto)
Emise (ilustrační foto) | Foto: Reuters

Na tu druhou útočí političtí ideologové, kteří globální oteplování označují za liberální dogma. Podle Scottové je právě toto důvod, proč je mnohem těžší bránit vědeckost teorie globálního oteplování před soudem.

Její odpůrci nyní používají stejnou taktiku jako oponenti evoluce, kteří požadovali, aby se na školách alespoň věnoval stejný čas evoluci i kreacionistické ideologii zvané „inteligentní plán".

Proto prosazují, aby pedagogové předkládali žákům „různorodou perspektivu", tedy aby neučili, že příčinou klimatických změn je pouze činnost člověka.

 

Právě se děje

Další zprávy