Bratislava - Podle průzkumu Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) patří slovenští školáci mezi ty, kteří ve škole nejvíce vyrušují.
Průzkum OECD, kterého se dobrovolně zúčastnilo dvacet tři zemí z celého světa, se zabýval metodami výuky ve škole, připraveností učitelů na vyučování, učitelskými praktikami, ale také odměnami pro učitele.
V každé zúčastněné zemi pak bylo vybráno kolem dvou set škol, ve kterých zástupci OECD zjišťovali od ředitelů a dvaceti učitelů, jaká je situace v jejich škole.
Podle výsledků průzkumu si na vyrušování ve třídě stěžovalo nejvíce učitelů z Mexika, Itálie, Slovenska, Estonska a Španělska. Učitelé těchto zemí totiž ve více jak 70 procentech uvedli, že vyrušování žáků ruší jejich výuku "v jisté míře" nebo "hodně". Ve Slovensku takto na otázku odpovědělo přes 71 procent oslovených učitelů.
"Jde o alarmující údaje, které se týkají negativního chování žáků," okomentovala pro slovenský deník Pravda výsledky průzkumu ředitelka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská.
Podle mnohých učitelů mohou za zlobení žáků při vyučování jejich rodiče, kteří selhali ve výchově dětí. Podle zástupkyně Základní školy Prostějovská v Prešově Zlaty Csokásové žáci nevědí, co si ke svým učitelům mohou dovolit a co už ne.
"Žáci velmi často na hodinách vulgárně nadávají. Když se jim něco nedaří, bouchají do lavice sešity nebo učebnicemi," uvedla pro deník Csokásová.
Jak řekla deníkem oslovená školní psycholožka Ivana Juráčková, učitelé často řeší zlobivost dětí tím, že je posílají na vyšetření k psychologovi. Ten ale ve většině případů zjistí, že jsou žáci psychicky v pořádku a pouze se ve třídě během vyučování nudí.
Učitel by podle Juráčkové měl žáky svým výkladem zaujmout, aby ho poslouchali, a to za pomoci interaktivní tabule či obrázků. "Když si mají žáci psát poznámky nebo z tabule opisovat celé texty, tak ve třídě samozřejmě vzniká šum a ruch," dodala.