Nejnebezpečnější povolání vůbec: Řídit guatemalskou MHD

Roman Gazdík
28. 10. 2009 16:40
Na guatemalských silnicích je gangy jeden řidič zastřelen každý druhý den
Válka skončila, násilné způsoby zústávají. Protesty proti vraždám řidičů autobusů.
Válka skončila, násilné způsoby zústávají. Protesty proti vraždám řidičů autobusů. | Foto: Reuters

Ciudad de Guatemala - Jaké je nejnebezpečnější povolání na světě? Přesnou odpověď na tuto otázku se nikdy nedozvíme. Jedním z horkých kandidátů je možná překvapivě řidič autobusu.

Ale nikoli v České republice ani nikde jinde ve střední Evropě, ale ve středoamerické Guatemale, kde zaměstnanci autobusových společností umírají v průměru každý druhý den.

Latinskoameričtí řidiči jsou všeobecně známí tím, že rádi závodí i na těch nejhroznějších silnicích či v nejkrkolomnějších zatáčkách nad propastmi a statistiky nehod jsou tu tím pádem hrozivé. To však není hlavním důvodem, proč je povolání řidiče v Guatemale hrou se smrtí.

Jsou jím nevyřízené účty s místními gangy, jimž autobusáci musí platit výpalné. Pokud společnost na platby nemá, nebo není ochotná je uskutečnit, její řidiči účty splatí vlastní krví.

Smrt v autobuse

Střední Amerika je jedním z nejnásilnějších regionů na světě a ve čtrnáctimilionové Guatemale minulý rok zemřelo násilnou smrtí přes 5400 lidí. To je o něco méně než polovina sousedního stomilionového Mexika, kde přitom zuří drogová válka mezi gangy a policií. Zatímco v Guatemale připadá 40 vražd na každých sto tisíc obyvatel, v Mexiku to je 12.

Další den v Guatemale, další vražda řidiče. 23. 10. v hlavním městě Ciudad de Guatemala.
Další den v Guatemale, další vražda řidiče. 23. 10. v hlavním městě Ciudad de Guatemala. | Foto: Reuters

Letos dosáhl za prvních devět měsíců počet vražd podle statistik nevládní Organizace pro vzájemnou podporu (GAM) čísla 2953.

Do patnáctého října zemřelo v zemi 166 lidí jen v autobusech, jedná se zejména o řidiče (116 mrtvých) a jejich pomocníky, kteří zajišťují v Guatemale funkci průvodčích a megafonů nahánějících pasažéry do autobusů. Mezi mrtvými je i 35 pasažérů a 12 členů gangů.

Zabijáci většinou přijíždějí k autobusům na motorkách a jsou speciálně cvičeni pro střelbu na pohybující se cíl.

„Pachatelé útoků, výběrčí výpalného a lidé, kteří mají za úkol hrozit řidičům, jsou mládežnické zločinecké tlupy," řekl agentuře EFE mluvčí policie Donald González. „Ti, kdo však stojí za těmito akcemi a kdo dávají rozkazy, příslušejí ke skupinám organizovaného zločinu."

Hodně zbraní, dobré kontakty

Tetování na zádech člena salvadorského gangu Mara Salvatrucha alias MS-13.
Tetování na zádech člena salvadorského gangu Mara Salvatrucha alias MS-13. | Foto: FBI

V Guatemale je podobně jako v sousedních zemích po občanských válkách cena lidského života nízká, zato je tu k dispozici velké množství zbraní. Vedou tu také lukrativní stezky z Kolumbie do Mexika, jimiž se pašuje kokain a které ekonomicky pomáhají místní zločineckou scénu živit.

V oblasti tak vznikly jedny z nejnásilnějších gangů světa, takzvané maras, které jsou díky bývalým uprchlíkům z občanských válek dobře uchycené ve Spojených státech, zejména v Los Angeles, a pro pašování drog do USA jsou tak náležitě vybaveni. Kromě obchodu s narkotiky a vydírání se živí i loupežnými přepadeními a organizováním prostituce.

U některých gangů musí nový člen při iniciaci prokázat své schopnosti zabitím nevinného člověka.

Žádní spolujezdci, prosím

Řidiči městských autobusů jsou v posledních dvou letech jejich oblíbenými terči. Zaměstnanci dopravních společností se tak bojí chodit do práce a někteří odmítají vyjet s autobusy ven, což vede k paralyzaci hromadné dopravy v guatemalských městech.

Lidé zírají z fast foodu na místo, kde byl v Ciudad de Guatemala zastřelen řidič autobusu, 23. 10. 2009.
Lidé zírají z fast foodu na místo, kde byl v Ciudad de Guatemala zastřelen řidič autobusu, 23. 10. 2009. | Foto: Reuters

V březnu v Guatemale stávkovalo kvůli bezpečnosti 800 řidičů. Podle agentury Prensa Latina je tak od června zakázáno vozit na motorkách spolujezdce, kteří jsou nejčastějšími střelci, a každý motorkář musí mít na své bundě i na přilbě placku s poznávací značkou.
 
K největšímu počtu útoků dochází ve městech během rušných hodin denní dopravní špičky a na - většinou ukradené - motorce je pak velmi snadné se mezi auty proplést z místa činu pryč.

Podobně tragická je i situace v sousedním El Salvadoru, kde v září úřady registrovaly 90 zabitých řidičů a 26 pasažérů.

 

Právě se děje

Další zprávy