Soul/Pchjongjang - Když přejel letos v květnu po 56 letech zaminovanou hranici mezi oběma Koreami první vlak, šlo o symbolické gesto. Teprve dnešním dnem byl na trati mezi Munsanem a Kesongem zahájen pravidelný vlakový provoz.
Zaminovanou hranicí projel vlak ČTĚTE ZDE
Dvanáct vozů naplněných materiálem pro obuvnické firmy v severokorejské průmyslové zóně vyrazilo z Jižní Koreje brzy ráno.
Odpoledne se vlak vydal na zpáteční cestu, na kterou bude - díky dohodě politiků z obou stran hranice - vyrážet pravidelně každý všední den.
Soul se o obnovení vlakového spojení snažil několik let. Teprve říjnová dohoda představitelů obou států ale přinesla první úspěchy.
Více o říjnovém jednání obou Korejí NAJDETE ZDE
Jižní Korea, která je s tou Severní stále ve válce, protože tříletý konflikt mezi nimi skončil v roce 1953 pouze podepsáním příměří, hodlá vybudovat za hranicí další průmyslové zóny s využitím levné severokorejské pracovní síly a po železnici se propojit s tratěmi v Rusku a Číně.
"Přímo se napojit na železnice v Rusku by bylo pro náš export nesmírně výhodné. Transport některého zboží po železnici by byl výrazně levnější než lodí," řekl agentuře Reuters Na Hee-sung z jihokorejské společnosti Korail, provozující vlakovou dopravu.
Podle agenturních informací přesahuje objem obchodu mezi oběma zeměmi už teď více než miliardu dolarů ročně. S nově otevřenou tratí by tato čísla mohla ještě vzrůst.