Budapešť - Letošek měl být pro trabanty a wartburgy na maďarských silnicích pohřebním rokem.
Vláda stanovila, že automobily, které nesplní emisní limity, musejí zmizet. Což by se týkalo většiny vozů z produkce bývalé NDR s výjimkou těch, které mají dodatečně namontované katalyzátory.
Nicméně majitelé trabantů i wartburgů obdrželi příznivou zprávu. Kabinet lhůtu prodloužil rovnou do roku 2020.
Vyslyšel totiž argument, že východoněmeckých vozidel s dvoutaktním motorem jezdí v zemi jen 40 tisíc, takže dohromady nemohou splodinami příliš škodit. Oznámila to agentura MTI.
Trabant na Aktuálně.cz
- Živě: Sraz milovníků trabantů na Trabi Parade Zwickau 2007
- Bavorští nadšenci chystají comeback trabanta
Automobilka v saském Zwickau sice zastavila výrobu trabantů už v roce 1991, ale na silnicích některých východoevropských zemí jsou občas vidět dodnes.
Navíc se staly předmětem svérázného kultu. Mají o ně zájem nejrůznější sběratelé a v řadě zemí fungují jejich fankluby.
Maďarská policie dokonce nedávno uvedla, že mezi značkami ukradených vozů nadále eviduje i trabanty.
Bavorská firma Herpa vloni oznámila, že má v úmyslu vyrobit a dodat na trh novou generaci trabantů. Mělo by však jít o vozy nepoměrně luxusnější a s výkonnějším motorem.
První trabant sjel z montážní linky ve Zwickau v roce 1957. Jeho dvoutaktní kolega značky Wartburg je o rok starší, ale jeho výroba skončila také v roce 1991.